Stoer: afstuderen op hiphop en Chopin

Hessel Stoer

Hessel Stoer studeerde op 29 januari af als Docent Muziekopleiding aan het Prins Claus Conservatorium. De 23-jarige Fries studeerde piano. Klassiek piano. Zijn afstudeeronderzoek deed hij naar de invloed van hiphop op de persoonlijke ontwikkeling van jongeren. “Het gaat er niet om of je Chopin perfect kunt spelen, maar wat muziek kan bijdragen aan de maatschappij.”

Hessel stoer afstudeerproject.JPG

Tekst: Loes Vader
Video: www.awardfilm.nl
Foto’s: Casper Maas Fotografie

Friese roots en 50 Cent

Hessels wieg stond in Menaldum, een Fries dorp tussen Leeuwarden en Franeker. “Geen bruisende omgeving, maar vooral klein en dorps. Ik wilde toen al iets met muziek doen, mijn moeder is klassiek zangeres en deed me met vijf jaar op pianoles.” Op het vmbo zag Hessel jongens die veel op straat hingen. “Zelf heb ik ook wel een vorm van kattenkwaad in me, daarom associeer ik me ook makkelijk met die jongens. In diezelfde tijd ontdekte ik hiphop. Mijn broer luisterde 50 Cent en ik vond het te gek. Hiphop is tot op de dag van vandaag mijn nummer één muziekstijl, genre en cultuur. Ik kan me in de kledingstijl vinden, ik deel de denkwijze, het rebelse, het rijmen, de poëzie, en wat het je kan brengen als je het deelt met anderen. Als je je emoties deelt op muziek verwerk je ze ook.”

STU33

Hessel deed zijn afstudeeronderzoek over STU33, een open studio in Wijkcentrum Het Dok, een initiatief van het WIJ-team Lewenborg. De studio biedt jongeren een creatieve en veilige omgeving waarin ze zich muzikaal leren uiten. De kern van Hessels onderzoek gaat over persoonlijke ontwikkeling en wat STU33 kan bijdragen aan de ontwikkeling van jongeren. Onder begeleiding van producer Stijn Swarts, Stinna, en jongerenwerker Arne Hofstede maken ze eigen nummers. Hessel begeleidt de jongeren in het creatieve proces, volgens het hiphop-principe each one, teach one. Hessel: Stijn maakt de beats, hij zit achter de computer en ik klets met de jongens. Ik probeer ze te motiveren en te inspireren. Waar wil je het over hebben? Waar wil je iets over kwijt? In de studio heb je het over hun dagelijkse struggle. Door te rappen, hun problemen te thematiseren en in hiphop-nummers om te zetten, leren ze over zichzelf en van elkaar.”

Informeel leren buiten de schoolmuren, Hessel vindt het belangrijk dat er plekken zijn als STU33. “Dit sluit aan bij de jongens, het past bij de huidige samenleving. Dat bevestig ik met literatuur uit heel veel andere onderzoeken. Hiphop Therapy is er een onderdeel van. In zo’n zelfde soort open studio is heel veel onderzoek gedaan, in the Bronx waar de hiphop is ontstaan.”

Zeyah

Zeyah (15) hoort bij de vaste kern van STU33 en loopt er stage. “In groep 8 begon ik muziek te schrijven, mijn hele familie doet iets met muziek. Mijn vader was rapper en mijn moeder zingt. Op een gegeven moment kwam Arne op straat naar me toe: jij maakt toch muziek? Hij nodigde mij uit om langs te komen. Nu is de studio mijn tweede thuis. Ik voel me hier altijd welkom.”

Zeyah vertelt dat hij niet goed over zijn gevoelens kan praten. “In mijn muziek kan ik er wel over schrijven. Als ik niet zou rappen, was het niet goed gekomen. Rappen houd me van de straat. Zeyah heeft drie doelen, die hij goed voor ogen houdt. “Ik wil genoeg geld verdienen zodat mijn moeder niet zo veel hoeft te werken. Ik droom ervan een grote naam hebben en voor duizenden mensen op te treden. Maar ik wil vooral een goed voorbeeld zijn voor jongeren. Heel veel jongeren zijn veel op straat en proberen snel geld te verdienen. Ik wil laten zien dat er minder gevaarlijke manieren zijn om geld te verdienen. Door je passie te volgen.”

Sunny days

Hessel studeerde af op 29 januari in een bomvol Conservatorium. Hij is de eerste student aan het Prins Claus Conservatorium die afstudeert op hiphop-onderzoek. Tijdens zijn afstuderen liet hij de veelzijdigheid van zijn ‘artistiek profiel’ zien en horen. Hiphop én Chopin. Dat hij STU33 is én de muziekdocent op de middelbare school. Dat hij rapt zonder zijn klassieke roots te verloochenen. Ook de jongeren van STU33 kregen het podium met het nummer Sunny Days. Hessel: “Als je vindt wat je met de ander verbindt, kun je samen dingen maken. De energie en de kracht van samen muziek maken, brengt een positief toekomstperspectief.”

HanzeHeld

Hessel Stoer is door zijn bijzondere afstudeeronderzoek door de Hanzehogeschool benoemd tot HanzeHeld van het jaar. Op 8 april dingt hij mee naar de titel Hbo Held 2024, een landelijke, jaarlijkse bekroning voor het meest maatschappelijk betrokken en vernieuwende onderzoek aan een Nederlandse hogeschool.

• Cultuur en Kunst
  • Gedrag en Maatschappij