Circulaire Textiel Hub richt zich op een eerlijke en lokale textielketen

Carolijn Slottje
Maria Sedova

Sinds een aantal weken is de Circulaire Textiel Hub geopend, een samenwerking tussen onderwijs, overheid en bedrijfsleven. De hub is ontwikkeld om in Groningen een eerlijke en lokale textielketen op te zetten. “De Circulaire Textiel Hub is een plek om geïnspireerd te raken, samen te werken, kennis uit te wisselen en van elkaar te leren.”

In de hub aan Energieweg wordt onder andere gewerkt aan circulaire textielinnovaties. Daarnaast worden er onderwijsprogramma’s aangeboden voor inwoners en studenten en het is een plek waar er sociale arbeid en participatiemogelijkheden zijn voor mensen die in het reguliere arbeidsproces niet aan het werk kunnen. In de Circulaire Textiel Hub werken onderwijs, overheid en bedrijfsleven met elkaar samen. De hub valt onder de vlag van Groningen Rond (G-ROND), een initiatief van het Alfa-college en bestaat uit samenwerkingspartners de Hanze, Noorderpoort, gemeente Groningen, provincie Groningen, Groningen City Club, Coöperatie Suikerbiedt en dertig bedrijfspartners.

Vanuit de Hanze zijn onder meer de Academie Minerva en Kenniscentrum Biobased Economy betrokken. De hub is een initiatief wat ontstaan is rondom de ambitie van de Gemeente Groningen om in 2030 afvalvrij te zijn”, vertelt Carolijn Slottje, docent bij de Academie Minerva en betrokken bij de hub. Dit betekent dat alle afvalstromen hoogwaardig hergebruikt moeten worden. Door deze samenwerking wil de gemeente aandacht besteden aan problematische afvalstromen waarbij hoogwaardige verwerking heel lastig is. Er is begonnen met textiel om hier in een ketenaanpak voor te ontwikkelen.”

Toekomst van textiel

Het circulair verwerken van reststromen is wat betrokkenen motiveert, legt Slottje uit. Er is veel interesse om aan te haken bij deze collectieve energie rondom circulariteit. We gaan opzoek naar de ontwikkeling van herbruikbare- en afbreekbare alternatieven. Hierbij kan je ook denken aan teruggrijpen naar oorspronkelijk gewassen textiel, zoals vlas en hennep. Bijna alle partners staan ‘met de poten in de klei’ als het om regeneratie, biobased materialen en natuurlijke kleurstoffen gaat. Student Product Design Maria Sedova noemt de hub een inspirerende omgeving. “De Circulaire Textiel Hub is een plek om geïnspireerd te raken, samen te werken, kennis uit te wisselen en van elkaar te leren. Ik vind het geweldig dat we ook kunnen leren van andere opleidingen dan Minerva. In de hub hebben we goede mogelijkheden om bestaand textiel te hergebruiken en nieuw textiel te ontwikkelen. In de werkplaats zijn alle instrumenten aanwezig om mooie producten te ontwikkelen.”

De samenwerking tussen mbo en hbo, regionale bedrijven en vraagstukken uit de praktijk zijn  belangrijke ingrediënten binnen de hub. Concrete projecten zijn gericht op de sociale waarde, zodat er in de regio op een eerlijke, inclusieve maakindustrie kan ontstaan”, vertelt Slottje. “Er staat een project genaamd Dream Weave Factory in de steigers om te innoveren in weeftechnieken. Maar de rode draad in alle projecten is Gronings Goud, ontwikkeld door ReBlend. Dit zijn hoogwarige garen 100 procent gemaakt van oud textiel uit Groningen. Het wordt tot vezel gemaakt, gesponnen, geweven en bijvoorbeeld toegepast voor de bekleding van de meubels van de Gemeente.

Heroverwegen en herontwerpen

Iedere inwoner zou een kijkje moeten komen nemen. Dat zorg voor bewustwording over het op de juiste manier inleveren van jouw resttextiel”, vindt Slottje. “Het Denim to Denim project van leerlingen van Alfa College is een mooi voorbeeld, het maakt de route van rest tot hergebruik goed zichtbaar. De fysieke opzet van de hub neemt je mee in de cyclus van inbreng, sorteerproces, herbestemming en de recycling van vezel, draad tot geweven stof. Het doel van de hub is geslaagd wanneer we met onze activiteiten een blijvende community kunnen realiseren die inwoners van Groningen inspireren tot een nieuw perspectief rondom circulair textiel. Bijvoorbeeld ruilen en delen, maar ook het heroverwegen en herontwerpen van textiel, zodat het niet langer een wegwerpproduct is.”

• Aarde en Milieu
  • Economie en Bedrijf