Janneke Krooneman zet bacteriën aan het werk voor de groene chemie

NLK_23-04-05_0 3-min.jpg

Op woensdag 5 april is Janneke Krooneman officieel geïnstalleerd als lector Bioconversie en Fermentatietechnologie bij het Kenniscentrum Biobased Economy. Ze gaat met deze leeropdracht werken aan duurzame technieken voor de groene chemie. Tijdens een feestelijke installatie in de Energy Barn konden bezoekers meer leren over haar onderzoek en het belang ervan voor een duurzame industrie.

De dag begon met een symposium genaamd Groene chemie: grote rol voor kleine organismen. Dean van het kenniscentrum en het Instituut voor Life Science and Technology, Carine Joosse  was tijdens dit symposium de dagvoorzitter.

De eerste spreker, Maarten Loonen, is Universitair hoofddocent Arctische Ecologie bij de Rijksuniversiteit Groningen en daarnaast de expeditieleider van de Klimaatexpeditie naar Spitsbergen, waar Janneke aan heeft meegedaan. Zijn lezing over zijn bevindingen op Spitsbergen gaf aan hoe zichtbaar klimaatverandering is in het arctische gebied. Dit is niet alleen te zien in de smeltende ijskappen. Zo wordt de biodiversiteit aangetast, wordt de omgeving steeds gevaarlijker voor mens en dier, en is er steeds meer (micro)plastic te vinden in dit gebied. Over dit laatste onderwerp kan Janneke meepraten, want ze heeft zelf plastic geraapt op Spitsbergen en de bioafbreekbaarheid van bioplastics onderzocht (zie 26:30 in de video van NOS).

Poolexpeditie naar Spitsbergen

Still NOS doc Spitsbergen.jpg

Video over de excursie naar Spitsbergen waar Janneke deel van uitmaakte.

Dit was ook een mooi bruggetje naar de volgende sprekers, René Rozendal. René is Managing director van Paques Biomaterials BV, en werkt in zijn rol aan de ontwikkeling en het vermarkten van biobased materialen. De biopolymeer PHA is een van de meest veelbelovende en veelzijdige biomaterialen die Paques inzet. PHA wordt gemaakt door bacteriën, en kan gebruikt worden voor het maken van bioplastics. Deze bioplastics zijn breed inzetbaar, maar zijn ook bioafbreekbaar. Dit is erg belangrijk, want we ontdekken steeds meer de negatieve effecten van microplastics: de kleine deeltjes plastic die niet afbreekbaar zijn en gevonden worden in de natuur, in dieren, in voedsel, en in ons lichaam.

Gelukkig werkt Janneke samen met Paques om de productie van PHA verder te onderzoeken. PHA wordt populairder, maar het neemt nog maar een klein deel van de markt in. Hopelijk komt daar snel verandering in!

Na het symposium was het tijd voor de installatie. Na de introductie van Dick Pouwels gaf Janneke haar lectorale rede, en werd haar lectorvideo afgespeeld. In de lectorvideo lichtte Janneke toe wat haar onderzoek inhoudt, en wat het belang ervan is. Ook kwam Gert-Jan Euverink, hoogleraar aan de Rijksuniversiteit Groningen, aan het woord en vertelde Lenze Leunge meer over Happy Cups, een bedrijf dat PHA inzet om festivalbekers te produceren. Janneke's lectorale rede is samengevat in een praatplaat ontworpen door illustrator Olivier Rijken. De praatplaat geeft weer hoe Janneke samen met andere kennisinstellingen en bedrijfspartners de vraag vanuit de markt door praktijkgericht onderzoek wil vertalen naar een duurzame, circulaire toepassing.

Tenslotte was het tijd voor de officiële installatie. Dick Pouwels feliciteerde Janneke met haar leeropdracht, en deed haar nieuwe sjerp bij haar om. Daarna mocht Carine Joosse Janneke ook feliciteren en een aantal cadeaus overhandigen vanuit het kenniscentrum.

Na een leuke dag vol inspiratie, was het tijd voor een borrel. En vanaf vandaag begint het echte werk!

Kijk hier de installatie terug en hier het symposium

Praatplaat lectorale rede

Voor haar leeropdracht maakte Janneke Krooneman deze praatplaat om haar onderzoeksdoelen toe te lichten.

praatplaatbioconv600-logo-A3.jpg

Lectorvideo Janneke Krooneman