Monitoring docentenleergang ‘Expert Formatief Handelen’

  • Onderzoeksproject
Haye bij poster LLG.jpg

Binnen de Hanze ontwikkelen docenten zich via de tweejarige leergang Expert Formatief Handelen tot experts en change agents die formatief handelen versterken in hun eigen opleiding. In dit onderzoek wordt onderzocht hoe de leergang is ontworpen, wat de docenten leren en hoe dit doorwerkt in hun onderwijspraktijk en bij collega’s. De resultaten helpen om succesvolle docentleergangen binnen de Hanze verder te ontwikkelen en te verbeteren.

Binnen de Hanze volgen docenten uit verschillende schools een tweejarige leergang “expert formatief handelen”, verzorgd door een trainer vanuit Toetsrevolutie (www.toetsrevolutie.nl).

In deze leergang ontwikkelen Hanze-docenten zich tot expert op het gebied van Formatief Handelen en tot change agent (iemand die verandering faciliteert ) binnen hun eigen opleiding. Zij helpen collega’s om de principes van Formatief Handelen (FH) verder te integreren in het onderwijs.

Tijdens bijeenkomsten van hele of halve dagen delen een trainer en gastsprekers kennis en ervaringen, oefenen de deelnemers  hun de 3 didactische strategieën van FH en werken ze aan hun rol als change agent binnen hun team of school.

In dit onderzoek wordt gekeken naar

  1. het ontwerp van de leergang
  2. de professionele groei van deelnemende docenten en
  3. de doorwerking van naar de eigenonderwijspraktijk en naar collega’s van de deelnemers.

 

 

Inhoud onderzoek

De onderzoekers

Interessegebieden

  • Onderwijs en Opvoeding