Het starten van een eigen bedrijf: voor iedere ondernemer een ontzettend spannend moment. Want hoewel het ondernemerschap vaak veel plezier brengt, krijg je ook te maken met beren op je pad. De Hanzehogeschool spreekt in het kader van de Dag van de Ondernemer met oud-studenten die tijdens hun studie zijn begonnen met hun eigen bedrijf. Hoe zijn ze op het idee gekomen? Wat maakt ondernemen zo leuk? En wat zijn tips die ze aan (ondernemende) studenten meegeven?

Ondernemerschap, het is iets wat Fimme Marra (26) altijd geïnteresseerd heeft. "Ik roep wel eens gekscherend dat ik last heb van te veel idealen en ambities," vertelt hij lachend. De ondernemer uit Gorredijk studeerde in 2018 af aan de opleiding Technische Bedrijfskunde. Inmiddels staat hij samen met zijn compagnons Jelle en Berco aan het roer van Satys: een bedrijf waarbij ze grote organisaties met fysieke locaties helpen om de klantbeleving in kaart te brengen. En die eerste bouwstenen? Die zijn gelegd tijdens zijn studie aan de Hanzehogeschool.

Waardevolle feedback
Fimme zit in het derde jaar van de opleiding als hij de ondernemerschapsminor Da Vinci volgt. "Daar ontstond het idee voor Satys," begint hij te vertellen. "Je herkent het vast: zo'n mailtje in je inbox met de vraag of je feedback wilt achterlaten over een product dat je hebt gekocht. Dat moet toch anders kunnen? Samen met twee medestudenten zijn we gaan kijken hoe we dit anders kunnen inrichten. In de basis geloof ik dat iedereen het leuk vindt om feedback te geven, maar het verschil zit hem in hoe je als klant geactiveerd wordt om het te geven en hoe de organisatie er vervolgens mee omgaat."

Fimme voelt tijdens de opleiding al aan dat hij iets speciaals in handen heeft. "Na de minor Da Vinci ging ik verder met het uitbouwen en doorontwikkelen van mijn bedrijf", laat Fimme weten. Hij legt uit dat hij zich aanmeldt voor de topondernemersregeling van de Hanzehogeschool, waarbij het mogelijk is om de opleiding met zijn onderneming te combineren. "En omdat ik op dat moment niet vanuit een zolderkamertje wilde werken, schreef ik me ook in voor de minor De Noorderlingen. Eveneens een minor met een ondernemerstraject." En daar blijft het niet bij. Fimme wint in 2018 de Anner Award. Vanaf het begin af aan wordt Fimme geholpen door Berco Beute, een ervaren ondernemer. Hij heeft Satys enorm geholpen met zijn ondernemerservaring en kennis over het bouwen van complexe software platformen. Ook krijgt Fimme versterking van zijn compagnon Jelle. Met zijn drieën zetten ze steeds meer stappen om hun bedrijf vorm te geven.

Groeien naar volwassenheid

Hoe voelt het om een eigen bedrijf te hebben? Fimme moet er even over nadenken. "Je begint met modder in je handen, je hebt eigenlijk nog niets. Dan ontstaat er een idee, begin je daar steeds meer over na te denken en ga je er elke dag aan werken. Langzaam verandert het modder in je handen in iets stevigs. Het groeit, het krijgt steeds meer vorm. Nu zijn we op een punt beland waarbij ons bedrijf 'volwassen' is, en dat voelt ontzettend gaaf!"

In de eerste jaren kijken ze zo breed mogelijk. "Pas twee of drie jaar geleden besloten we dat we ons meer gaan richten op een specifieke tak, namelijk de facilitaire dienstverleners. We werken bijvoorbeeld voor een bedrijf dat koffieautomaten levert voor grote organisaties zoals ziekenhuizen en zorginstellingen. Wij pakken de feedback voor hen op. Dat is een mooi voorbeeld van een klant waar we heel erg trots op zijn."

'Blijf genieten'

Maar het is allemaal niet vanzelf gegaan. "Besef goed dat bij het starten van een bedrijf een hoop gebeurt. Je komt jezelf echt wel een paar keer tegen en dan is het de kunst om daarvan te leren en weer door te gaan", laat Fimme weten. Als voorbeeld vertelt hij over het combineren van zijn studie en onderneming, plus ook nog zijn privéleven. "Voor ik het in de gaten had, was ik zeven dagen per week met mijn bedrijf bezig. Ik heb toen een stapje teruggedaan", laat Fimme weten. "Daarna ben ik kritisch naar mijn eigen rol gaan kijken. Waar ben ik goed in, waar ligt mijn kracht? En waar ben ik minder goed in? Hoe kan ik dat verdelen?" Het is een advies dat Fimme meegeeft aan toekomstige ondernemers. "Taakverdeling, balans tussen werk en privé, je krachten en zwaktes kennen: het is belangrijk."

Fimme geeft ook graag mee dat het goed is om je te realiseren dat beginnen met een onderneming in je studententijd erg prettig is. "Je krijgt de tijd, hebt nog niet de verantwoordelijkheden die je later wel hebt en je hebt vaak ook de gunfactor. Bovendien heb je binnen de school heel veel mogelijkheden om je bedrijf te starten. Van netwerken opbouwen tot het volgen van verschillende minoren", vertelt Fimme. "En besef dat je op gegeven moment als je klaar bent met je opleiding ook je studentenjasje uit moet trekken en moet laten zien dat je een serieuze ondernemer bent. Dus wees niet bang om ook echt die professionaliseringsslag te maken." Nog één laatste tip? "Richt je blik niet alleen maar op de top die je wilt bereiken. Vergeet niet om tijdens de reis naar boven van het uitzicht te genieten. Ik zie veel ondernemers om mij heen die dit door de waan en drukte van de dag vergeten en zelf ben ik ook in deze valkuil getrapt."

Wil je meer weten over de ondernemerschapsprogramma's bij de Hanze bekijk de websitevolg ons op LinkedIn en Instagram. Of bekijk de website van BusinessMatch Groningen, hét studentenplatform die studenten van de Hanzehogeschool belangeloos motiveert en stimuleert om te gaan ondernemen en ondersteunt tijdens het ondernemen.

Tekst: Het Champagne Atelier.