'Ik wil bijdragen aan een toekomst voor jongeren die alles zijn kwijtgeraakt'

Saari Almhamad (38) vluchtte tien jaar geleden uit Syrië en woont inmiddels in Nederland. Hij zit in het laatste jaar van de deeltijdopleiding Social Work aan de Hanze en werkt met alleenstaande minderjarige vluchtelingen. Zijn verhaal laat zien hoe ervaring, veerkracht en empathie samenkomen in het sociaal werk.

Van docent Engels tot sociaal werker
'In Syrië studeerde ik Engelse literatuur en werkte ik als docent op een middelbare school. Ook in Turkije, waar ik vier jaar woonde, gaf ik Engels. Lesgeven was mijn passie, maar in Nederland moest ik opnieuw drie jaar studeren om weer docent te worden, terwijl de vakken hetzelfde waren als wat ik al had gedaan. Daarom ben ik op zoek gegaan naar een andere opleiding die beter aansloot bij mijn ervaringen. Zo kwam ik bij Social Work terecht.  Ik onntdekte dat de opleiding veel raakvlakken heeft met wat hem al dreef: bijdragen aan de ontwikkeling van jongeren, oog hebben voor hun gedrag, hun achtergrond en de samenleving waarin ze opgroeien.'

Werken met alleenstaande minderjarige vluchtelingen
'Ik werk op een locatie voor alleenstaande minderjarige vluchtelingen, jongeren die zonder ouders naar Nederland zijn gekomen. Wij begeleiden hen naar zelfstandigheid: met school, gezondheid, koken, schoonmaken, afspraken en het opbouwen van een dagelijks ritme. We werken met presentiebenadering: tachtig procent van je tijd ben je echt bij de jongeren. Ook ’s avonds organiseren we activiteiten, er is een studieruimte en een bibliotheek.'

Meer dan alleen kennis
Mijn ervaring als docent helpt enorm. In Turkije werkte ik ook met jongeren met trauma’s of zonder onderwijsachtergrond. Toen merkte ik al: jongeren hebben vooral aandacht, begrip en geduld nodig. Dat is belangrijker dan cijfers. Ik ben blijer als ik zie dat hun gedrag verbetert dan als ze alleen goed presteren op school.

Tussen culturen in
Op mijn werk ontmoet ik jongeren van acht verschillende nationaliteiten. We krijgen trainingen over hun culturele achtergrond en gewoonten. Wat in Nederland normaal is, kan voor hen vreemd zijn – en andersom. Soms leg ik letterlijk aan collega’s uit wat iets betekent in een andere cultuur. Zo leer je van elkaar. Naast Nederlands, Engels en Arabisch spreek ik ook wat Turks, wat helpt bij het opbouwen van vertrouwen.

Theorie toepassen in de praktijk
De opleiding Social Work helpt me mijn werk beter te begrijpen. De beroepscode, zoals respect, integriteit en veiligheid, gebruik ik dagelijks. Gespreksvaardigheden zoals luisteren en empathie tonen komen steeds terug. Ook werkvormen uit de lessen, zoals een tijdlijn of een sociaal-netwerkkaart, helpen jongeren hun verhaal te begrijpen.

Trauma’s en vertrouwen
Veel jongeren hebben ernstige dingen meegemaakt. Soms komt dat pas later naar boven, als er rust is. Omdat hun toekomst onzeker is, denken ze niet na over hun dromen of studie. Dan is het mijn taak om dichtbij te blijven, structuur te bieden en niet te oordelen. Ik heb geleerd om rustig te reageren en jongeren zelf te laten bepalen wat ze willen delen. Dat geeft hen controle. Maar het belangrijkste is eerlijkheid. Alleen dan kun je echt vertrouwen opbouwen.

Toekomst in het sociaal werk
Ik volg de versnelde route van de opleiding, mede door mijn relevante werkervaring en eerdere studie. Over vijf jaar hoop ik collega’s te kunnen begeleiden. Ik wil mijn kennis delen en anderen ondersteunen. Uiteindelijk draait het om de jongeren: dat zij hun zelfstandigheid hervinden en weer durven dromen. Als ik dat zie gebeuren, weet ik dat mijn werk betekenis heeft.’