'Je leert niet een één op één oplossing, maar je leert anders omgaan met het proces.'
- Student aan het woord
Derdejaars student Martijn Scheffer heeft er al een lange weg opzitten voordat hij bij de Academie van Bouwkunst Groningen terechtkwam. Hij begon zijn studieloopbaan in de techniek, geïnspireerd door zijn vader die ook in dat vakgebied werkte.
'Ik koos voor MBO middenkader engineering met de specialisatie werktuigbouwkunde. Dat vond ik interessant omdat er creativiteit in zat. Je mocht bijvoorbeeld een brug ontwerpen, maar moest daarna wel tot in detail doorrekenen of dat ook echt zou werken en hoe dik een las moest zijn. Uiteindelijk werd dat me te technisch.'
Via een vriend die Bouwkunde studeerde ontdekte Martijn iets wat hem enorm aansprak. 'Hij liet me een project zien waar routing, publieke functies en winkels samenkwamen op een plein. Toen dacht ik: wauw, dát is mooi. Het combineren van al die lagen, mét creativiteit en techniek, dat sprak me aan.' Hij stroomde door naar de Hanzehogeschool, waar hij Built Environment studeerde, en koos uiteindelijk voor de master Architectuur in Groningen.
'Ik twijfelde even of ik naar de TU Delft zou gaan. Maar ik woonde al op mezelf en het was financieel simpelweg niet haalbaar om twee jaar fulltime theorie te volgen. Bovendien leer je in de praktijk ontzettend veel en dat gaf voor mij de doorslag.'
Werken en studeren
Sinds zijn start aan de master werkt Martijn bij Heeren 3 Architecten in Heerenveen, inmiddels al bijna vier jaar. 'Ik kon kiezen tussen een groter bureau en Heeren 3. Ik dacht: als ik bij een klein bureau ga werken, zit ik dichter bij het vuur. Dan krijg ik alles mee van wat een architectenbureau inhoudt.'
De combinatie werken en studeren was in het begin niet eenvoudig. 'Eerst ging al mijn energie naar werk. Dat voelde realistischer dan de opdrachten op school. Op school was ik nog wat aan het zwemmen. Pas later vond ik de balans.'
Een lastige periode in zijn privéleven zorgde ervoor dat hij tijdelijk pauze moest nemen, maar dat gaf hem ook de ruimte om structuur aan te brengen. Inmiddels werkt hij 3,5 dag per week. Van maandag tot en met donderdagochtend werkt hij en de rest van de week besteedt hij aan de studie. 'Dat vaste ritme werkt heel goed. Je hebt geen gefragmenteerde dagen en dat geeft rust.'
Extreme opdrachten die je blik verbreden
Op de academie worden opdrachten vaak expres in het extreme gegooid. Martijn moest bijvoorbeeld in een studio ontwerpen voor dieren. 'Dat klinkt vergezocht, maar het helpt je denken buiten de standaard kaders. Tegelijk had ik in mijn werk een opdrachtgever die ook heel anders dacht dan de standaard. Juist doordat ik die extreme studio had gedaan, kon ik er beter mee omgaan. Je leert niet een één op één oplossing, maar je leert anders om te gaan met het proces.'
Een ander voorbeeld was een workshop van Vector-i. Studenten kregen pen en papier met de opdracht: doe iets, begin en maak maar wat. 'Dat voelt heel raar, maar door het gewoon te doen kom je op nieuwe ideeën. Uiteindelijk bouwden we er ook een maquette bij. Op het werk zit je vaak in een stramien met tijdsdruk en duidelijke kaders. Deze oefeningen laten je zien hoe waardevol het is om soms álle kaders los te laten en vanuit intuïtie te beginnen. Daarna breng je de regels er pas weer bij. Dat maakt je creatiever en flexibeler.'
Groeien in vertrouwen
De groei die Martijn doormaakte is niet alleen vakinhoudelijk. 'In het begin was ik onzeker over mijn werk en het proces: is dit wel goed wat ik maak en hoe ik het doe? Je wordt vervolgens beoordeeld door mensen met soms best een grote naam in het vakgebied. Inmiddels durf ik achter mijn werk te staan en neem ik mezelf en de opdrachten serieuzer. Dat geeft vertrouwen.'
Hoogtepunt: de studio On Beauty
Een van de projecten waar Martijn met veel plezier op terugkijkt, is de studio On Beauty. 'Die was heel goed georganiseerd en vloog echt architectuur aan binnen dat schoonheidsaspect. Ik was tevreden over mijn eindproduct, maar nog meer over het proces. Ik merkte dat ik heel duidelijk mijn visie kon verwoorden en dat ik verrast werd door mijn eigen inzichten. Ik ontdekte ook waar ik me aan ergerde in het vak en waar ik juist kansen zie. Dat maakte deze studio heel waardevol.'
Advies aan toekomstige studenten
Aan toekomstige studenten heeft Martijn een duidelijke boodschap: 'Voor mensen met een technische achtergrond zoals ik: laat die technische en praktische kant in het begin los. Durf creatief te zijn, probeer gekke dingen uit. Niets hoeft in het begin te kloppen.' Tegelijkertijd benadrukt hij dat juist die praktische achtergrond later tijdens de academiejaren weer een sterke troef blijkt te zijn.
En voor wie twijfelt tussen een technische universiteit of de Academie: 'Vraag jezelf af hoeveel waarde je hecht aan praktijkervaring. Voor mij is dat de grootste plus van de Academie van Bouwkunst.'
Wil je een architect worden die iets positiefs toevoegt, waanzinnig mooie dingen maakt en iets blijvends achterlaat?
Master ArchitectuurHoe tevreden ben jij met de informatie op deze pagina?