Kimberley studeerde Bio-Informatica en werkt nu als senior software engineer bij Bio-ITech

• Alumnus aan het woord
Kimberley Kalkhoven.jpg

Alumnus Kimberley Kalkhoven twijfelde eerst tussen diergeneeskunde en bio-informatica, maar nadat ze was uitgeloot voor diergeneeskunde ging ze toch voor Bio-informatica. Hier studeerde ze in 2019 af en toen ging ze aan de slag bij Bio-ITech, het bedrijf waar ze ook stage had gelopen.

‘Na mijn studie heb ik niet echt hoeven zoeken naar een baan, want aan het einde van mijn afstudeerstage bij Bio-ITech kreeg ik meteen een baan aangeboden als full stack developer. Bio-ITech is een bedrijf dat software levert voor elektronische labjournaals voor academische instellingen en bedrijven. In mijn werk  programmeer ik deze software. Dit heeft niet direct met biologie te maken, maar biologen en chemici gebruiken deze software wel, dus ik moet wel voor zorgen dat bijvoorbeeld DNA-sequenties correct verwerkt worden in het systeem. We zijn ook functionaliteiten aan het ontwikkelen die speciaal voor deze vakgebieden zijn. Hiervoor kan ik mijn kennis vanuit de biologie goed gebruiken om de vragen onder woorden te brengen en vervolgens op te lossen.

Bij de opleiding lag de nadruk op netjes en gestructureerd programmeren, en ik merk dat ik deze kennis nog bijna dagelijks gebruik, ook al wordt de software in andere programmeertalen geschreven. Deze andere programmeertalen zijn in het begin wel even wennen, maar vanuit de studie krijg je gelukkig de kennis mee om hiermee uit de voeten te kunnen.

Ik vond de vrijheid tijdens de opleiding erg fijn, bijvoorbeeld bij het kiezen van een stageplek. Het was een bewuste keuze om een stageproject te zoeken dat niet om het onderzoek draait maar juist een product ontwikkelt dat je aan de buitenwereld kunt laten zien.

Het is voor deze opleiding wel belangrijk dat je van puzzelen houdt, want je moet soms even doorbijten om de code werkend te krijgen. Programmeren is een groot deel van de opleiding, en dat is niet iets wat op alle middelbare scholen als vak wordt gegeven. Daarom is het programmeren voor studenten vaak nieuw. Dit maakt bio-informatica niet een van de makkelijkste opleidingen, maar met een goede portie doorzettingsvermogen en enthousiasme komt het zeker goed! Uiteindelijk is de opleiding een goede keuze voor je als je wilt leren programmeren maar het ook ontzettend interessant vindt om meer te leren over biologie!’