‘Nooit gedacht dat een quiz ons dichter bij de docenten zou brengen’
- Onderwijsproject
Klaske van Werven is tweedejaarsstudent Communication & Multimedia Design. Tijdens het vak Interactieve Installaties ontwikkelde ze een interactieve persoonlijkheidsquiz. Hiermee kunnen studenten op een speelse manier ontdekken op wie van hun docenten zij het meest lijken. De installatie bleek niet alleen technisch sterk, maar zorgde ook voor meer verbondenheid binnen de opleiding.
'Voor het vak Interactieve Installaties (INI) hebben Anna en ik, toen eerstejaars CMD-studenten, een installatie ontworpen waarmee je als CMD-student kunt ontdekken op welke CMD-docent jij het meest lijkt! Het doel was om op een speelse en creatieve manier studenten en docenten met elkaar in contact te brengen en zo de onderlinge verbinding binnen de opleiding te versterken.'
'Onze quiz is gebaseerd op het MBTI-model, maar in een fysieke, interactieve vorm. In plaats van hokjes aanklikken, stapten spelers op gekleurde vlakken op de vloer om hun antwoord te geven: Kahoot, maar dan met je voeten. Met simpele speelmatten, MakeyMakey en aluminium voetafdrukken werkte het verrassend goed. Simpel, maar effectief.'
‘Na een tip tijdens college gaven we de quiz een herkenbaar thema: CMD zelf. Studenten ontdekten op welke docent ze het meest leken, en de docenten deden ook mee. Iedereen kreeg zijn eigen profiel, wat zorgde voor grappige en soms onverwachte matches.’
'Wat ik mooi vond aan dit project, was dat het niet alleen technisch goed werkte, maar ook echt iets toevoegde aan de sfeer binnen de opleiding. Tijdens de eindexpositie werd de quiz veel gespeeld, en zowel studenten als docenten reageerden enthousiast. We kregen zelfs de prijs voor het beste eerstejaarsproject, wat een geweldige verrassing was. En het resultaat? Studenten herkenden zich ineens in hun docent en dat zorgde voor meer begrip en een sterkere band binnen de opleiding.’
Hoe tevreden ben jij met de informatie op deze pagina?