'BITM'ers zijn probleemoplossende teamspelers'

  • Alumnus aan het woord
Bert-Nienhuis_Frank-Hoving-BITM-Alumnus.jpg

Frank Hoving (34) en Bert Nienhuis (35) studeerden Business IT & Management (BITM) bij de Hanzehogeschool in Groningen. Frank is nu directeur-eigenaar van Get There en Bert van DATPROF. Waarom kozen ze voor BITM en wat houdt het in? Welke rol speelt BITM in hun ICT-carrière?

Als tieners schroefden Frank en Bert al computers in elkaar. Bert: "Op de basisschool wilde ik precies weten hoe software gebouwd werd. Met Microsoft Access en Visual Basic bouwde ik een adres- en telefoonboek, waarbij ik ook nadacht over kleuren en gebruiksvriendelijkheid."

Die gebruiker begrijpen. Daar draait het om bij BITM. Waar andere ICT'ers de techniek moeten laten werken, stelt de BITM'er zich de waaromvraag. Wáárom moet iets ontwikkeld worden? Welk probleem lossen we ermee op? "Niets is zo frustrerend als een goede oplossing bedenken voor het verkeerde probleem", aldus Frank. "Dat is verspilde energie." De BITM'er moet dus de eindgebruiker begrijpen, maar ook de vraag van het bedrijf.

Jouw rol als verbinder en bruggenbouwer
Zodra je de waaromvraag helder hebt en het werkelijke probleem in kaart hebt gebracht, zoek je de juiste vakmensen bij elkaar. Bert: "ICT is een ontzettend breed vakgebied met veel specialismen. Als BITM'er bewaak je het overzicht: je brengt techniek en functionaliteit bij elkaar." Dat maakt je een bruggenbouwer en een teamspeler.

Van wens naar product
De spin in het web. Dat ben je. Frank: "Om een goede applicatie te ontwerpen, moet de ontwikkelaar weten wat de wensen zijn van de eindgebruiker én van het bedrijf. De marketingafdeling wil bijvoorbeeld meer klanten bereiken, maar weet niet goed hoe de website aangepast moet worden. Wij helpen de afdeling die uitdaging te begrijpen en voorzien de programmeur van de informatie."

BITM'ers spreken dus de taal van de programmeur, de gebruiker, de financiële afdeling en de communicatieafdeling. Frank: "Wij maken de vertaalslag en stemmen alles op elkaar af. Zo wordt de wens omgezet naar een dienst of product."

BITM in de praktijk
Hoe zie je BITM terug in het werkveld? Bert: "Dagelijks brengen we trends, klant- en gebruikerswensen bij elkaar. Vervolgens worden nieuwe producten of functionaliteiten gebouwd en op de markt gezet." Dat je daarnaast kwalitatieve data strategisch kunt inzetten om producten en diensten te verbeteren, leerde Bert ook tijdens zijn studie. Het vormt inmiddels de corebusiness van DATPROF, waar hij directeur en mede-eigenaar is.

Bedrijven die nieuwe software nodig hebben, kloppen aan bij Get There. Het IT-bedrijf ontwerpt en bouwt de software niet alleen, maar beheert het ook. Als directeur en mede-eigenaar van Get There werkt Frank dagelijks met de bekende SCRUM-methode, waar je bij HBO-ICT ook les in krijgt. Ook het ophalen van requirements is voor Frank en zijn team dagelijkse kost.

Waarom BITM op de Hanze?
Al meer dan 10 jaar werken Bert en Frank samen. Dit is een van de vele vriendschappen die ze aan hun ICT-studie hebben overgehouden. Ook met docenten hebben ze nog goed contact. "Je komt iedereen in de regio weer tegen. Dat zorgt dat je op plekken snel een ingang hebt", aldus Frank.

De informeel-professionele relatie met de docenten kunnen Bert en Frank zich goed herinneren. Bert: "Het waren docenten die dicht bij het bedrijfsleven stonden en vanuit die ervaring konden doceren." Frank: "Zij wisten wat het beroepenveld van ons verlangde en bleven kritisch op ons. Ook kregen we veel gastcolleges van mensen uit het bedrijfsleven, waardoor we wisten wat er in de praktijk speelde. Ontzettend belangrijk in dit vak."