Criminele activiteiten van medestudenten opsporen en oplossen

  • Onderwijsproject
Michiel Brouwer met laptop in zijn hand

Michiel Brouwer zit momenteel in het derde jaar van de opleiding HBO-ICT met als major Network & Security Engineering. In het tweede jaar heeft hij een digitaal forensisch project uitgevoerd waarbij hij criminele activiteiten van medestudenten moest opsporen en oplossen.

‘In het begin kregen we allemaal een laptop en leerden we in duo’s hoe je digitale systemen kunt manipuleren. Eerst kregen we lessen over hoe criminelen denken, waar dingen verborgen kunnen worden en hoe je iemand kunt misleiden. Gastcolleges van een politieagent en een advocaat gaven extra praktijkinzicht: apparatuur van de politie liet zien hoe onderzoek in het echt gaat, en de advocaat legde auteursrechten en illegale activiteiten uit.

Daarna gingen we aan de slag met onze eigen laptops. We stelden een plan op over wat we wilden verstoppen en hoe, en verwerkten dit in de laptop. Vervolgens ruilden we laptops met een ander duo en moesten we als digitale forensisch onderzoekers bewijs verzamelen. We onderzochten activiteiten, zochten overtredingen en maakten een rapport met een conclusie over schuld of onschuld.

Binnen twee weken slaagden wij erin de laptop volledig te ‘kraken’ en alles te vinden, wat ons een 8,5 opleverde, een van de hoogste cijfers van de klas. Het andere duo had minder succes; wij hadden onze digitale val goed opgezet. Ons scenario draaide om een werknemer die wrok koesterde en via een verborgen bitcoin-adres geld wegsluist. De bestanden en aanwijzingen waren zo ingewikkeld verstopt dat het andere duo niet alles kon vinden.

Dit vak liet zien hoe belangrijk het is om theoretische kennis toe te passen in de praktijk en gaf een realistisch beeld van digitaal forensisch onderzoek.’

Interessegebieden

  • Techniek