‘Ik ontwikkelde een Virtual Reality training voor artsen, om beter om te gaan met stress’

  • Onderwijsproject
Dinant Kasper_UMCG_student_master_Digitale Technologie
Arts_UMCG_VR training

In het Universitair Medisch Centrum Groningen (UMCG) hebben artsen dagelijks te maken met acute situaties waarin veel stress kan ontstaan. Om hen te helpen bij het omgaan met deze stress heeft Master Digitale Technologie student Dinant Kasper een innovatieve Virtual Reality (VR) training ontwikkeld. Het doel van de VR training is artsen leren hoe ze stress goed kunnen inzetten en beheersen.

"Ik deed mijn opdracht bij de afdeling Psychiatrie, specifiek bij de Bounce Back onderzoeksgroep van het UMCG, waar ik startte met onderzoek naar stress en artsen interviewde. Vervolgens vertaalde ik de use cases van Amerikaanse defensie en politie naar een Oculus Quest-bril. Dit is een draadloze VR-bril die overal gebruikt kan worden. Met behulp van Unity en Blender bouwde ik de software en 3D-modellen voor de VR training. Dit werd uitvoerig getest en geoptimaliseerd door artsen, door middel van testsessies.

De training begint met een algemene introductie en vragen over stress. In een rustgevende virtuele omgeving vertelt de coach over invloed van stress op artsen. Ook legt zij uit welke lichamelijke processen ontstaan bij gevaar en spanning. De training sluit af met een ademhalingstraining die de artsen trapsgewijs wordt aangeleerd.

In de toekomst wil ik de training uitbreiden met scenario's in VR om de ademhalingsoefening nog beter in te kunnen zetten in de praktijk. Mogelijk wordt mijn VR training in de toekomst gebruikt in wetenschappelijke studies door het Bounce Back Lab. Deze innovatieve training kan een belangrijke bijdrage leveren aan het verminderen van stress bij artsen en het verbeteren van hun prestaties in acute situaties."

Interessegebieden

  • Techniek