
De masteropleiding Talentontwikkeling & Diversiteit leidt op tot professionals met een brede blik op leren en onderwijs, die de verrijking van de diversiteit in de klas zien en benutten. De opleiding bestaat uit vier modules, verspreid over twee jaar. In het eerste jaar volgen studenten de modules Interactie en Leeromgeving, in het tweede jaar de modules Opbrengsten en Afstudeerproject.
De deeltijdopleiding is bedoeld voor leraren en docenten uit het primair, voortgezet en beroepsonderwijs die hun expertise willen verdiepen op masterniveau. Studenten combineren studie en werk op een vaste onderwijsplek, die als basis dient voor praktijkgericht onderzoek.

Mini-mastersymposium
Halverwege het studiejaar organiseert de opleiding een mini-mastersymposium in Groningen. Studenten van beide jaren delen hun praktijkgerichte resultaten met elkaar en met het werkveld. Eerstejaars studenten laten zien hoe zij talentvol gedrag in de klas hebben herkend en versterkt, vaak via kleine maar effectieve interventies. Tweedejaars studenten presenteren onderzoeksresultaten in interactieve postersessies en bespreken deze met collega’s, lectoren en werkveldpartners.
Het symposium stimuleert actieve betrokkenheid van het professionele netwerk. Studenten nodigen collega’s, schoolleiders of mentoren uit, terwijl docenten onderzoekers en experts meenemen. Zo ontstaat een divers netwerk waarin praktijk, onderzoek en beleid samenkomen. De bijeenkomst versterkt reflectie, feedback en een gezamenlijke professionele visie en bouwt sociaal kapitaal: een netwerk van betrokken professionals die elkaar inspireren en uitdagen.
Het symposium sluit aan bij de onderzoekslijn Curious Minds, waarin nieuwsgierigheid de motor is voor talentontwikkeling. Studenten laten zien hoe zij nieuwsgierigheid hebben geprikkeld en benut, van innovatieve klasinterventies tot inclusieve leeromgevingen. Kernvragen zijn: Hoe ontstaat talentvol gedrag? Wat doe ik om dit te versterken? De bijeenkomst bevordert een onderzoekende houding en een reflectieve dialoog.

Professionele ruimte en kwaliteit
De kwaliteit van de masteropleiding komt voort uit de professionele ruimte van het docententeam. Expertise, gezamenlijke verantwoordelijkheid en een gedeelde visie op inclusief en betekenisvol onderwijs vormen het fundament. Deze werkwijze wordt ondersteund door een instellingsklimaat waarin ruimte is voor scholing, teamontwikkeling en structurele samenwerking met lectoraten en promotietrajecten. Het team benadert onderwijs, onderzoek en didactiek niet als afzonderlijke domeinen, maar als samenhangende bouwstenen van één onderwijskundige praktijk.
Het team werkt volgens het Hanze Leerconcept, waarin praktijkgerichtheid, eigenaarschap, interdisciplinariteit, inclusiviteit en onderzoekend vermogen centraal staan. Door overleg met beleidsmakers en ondersteunende diensten ontwikkelt het team samen onderwijsoplossingen die passen bij de complexe onderwijscontext. Experimenten zoals cijferloos beoordelen en ontwikkelingsgericht leren, versterken de leeromgeving en maken het onderwijs betekenisvol en impactvol.
Feedback component
Hoe tevreden ben jij met de informatie op deze pagina?