Elanor Kamans is lector Talentontwikkeling in Hoger Onderwijs en Samenleving aan de Hanze. Zij onderzoekt de voorwaarden voor talentontwikkeling en hoe het onderwijs kan bijdragen aan persoonsvorming en maatschappelijke betrokkenheid van studenten.
Als sociaal psycholoog (PhD 2010) combineert Elanor Kamans het onderwijskundig onderzoek met haar liefde voor de psychologie. Ze onderzoekt hoe we vanuit een psychologisch perspectief kunnen bijdragen aan talentontwikkeling.
Elanor hanteert een inclusieve visie op talentontwikkeling waarbij ze kijkt naar het floreren van studenten. Volgens Elanor dient talentontwikkeling in het hoger onderwijs twee doelen. Allereerst is het belangrijk dat studenten ontdekken waar hun passie en talent ligt: wie zijn ze, wat zijn hun sterke punten en wat drijft hen? Het andere doel van talentontwikkeling is het helpen van studenten in het ontdekken hoe zij van betekenis willen zijn. Hoe wil je een bijdrage leveren aan de samenleving en de maatschappelijke uitdagingen waar we voor staan en welke rol wil en kan jij daarin nemen? Voor de ene student is het makkelijker om te floreren in het hoger onderwijs dan voor de andere. Daarom doet Elanor ook veel onderzoek naar studentenwelzijn, kansengelijkheid en inclusie. Hoe richt je het onderwijs zo in dat alle studenten zich goed en verbonden voelen en tot bloei komen?
Redeboekje
Voor haar lectorinstallatie heeft Elanor een redeboekje geschreven.
Lectorale rede
Bekijk hier de lectorale rede van Elanor:
Film Lectorinstallatie
In deze film vertelt Elanor over het lectoraat Talentontwikkeling in Hoger Onderwijs, waar zij onderzoek naar doet en waar zij met het lectoraat heen wil.
Feedback component
Hoe tevreden ben jij met de informatie op deze pagina?