Robert IJserinkhuijsen wint Film Music Competition

Robert IJserinkhuisen wint competitie2.JPG

Deelnemers van de competitie kregen de opdracht om een partituur voor een symfonieorkest te componeren voor ‘THE FOUNDLING’, een korte film van Barney Cokeliss. “Ik probeerde eerst het hart van het verhaal te vinden. Dat is de moeder-zoon relatie. Die relatie is melancholisch en oprecht, een sterk contrast met het circus wat exploitatief en bijna ziekelijk blij is. Die twee beelden wilde ik contrasteren door middel van muziek.”

foundling2.JPG

VIDEO: The Foundling van Barney Cokeliss met de compositie van Robert, live uitgevoerd door het Tonhalle Orchester uit Zürich.

218 deelnemers

De jury, voorgezeten door Rachel Portman, vond het sterk hoe Robert die thema’s had verweven in het stuk en besloot dat zijn werk de prijs verdiende. Verder complimenteerde de jury Robert’s begrip van drama en waardeerden ze zijn gebruik van stilte. “Er waren een paar intieme momenten in de film waarvan ik vond dat er stilte moest vallen. Die zijn nodig om je in de film te trekken. Want ik vind het altijd erg belangrijk dat de muziek niet afleid van de film, maar je er juist dieper in brengt.” Al vanaf jonge leeftijd had Robert interesse in filmmuziek en diens escapistische kwaliteiten. “Ik lette altijd op hoe muziek een verhaal stuurt. Het was die ervaring, van meegenomen worden… ik wilde niets liever dan andere mensen zo’n gevoel geven.”

Uit de 218 deelnemers werden drie finalisten geselecteerd. Hun composities werden live uitgevoerd door het Tonhalle-Orchester Zürich. Het was een bizarre ervaring voor Robert om zijn compositie uitgevoerd te horen door een orkest van zo’n honderd musici. “Door de grootte van het orkest kon ik veel verschillende kleuren gebruiken. Daar was ik echt heel bij mee. Ik zocht elk excuus om alle instrumenten uit het orkest te gebruiken.” Het moment dat zijn compositie live werd uitgevoerd door het orkest is een herinnering die Robert zal koesteren. “Dat de noten waar je twee maanden over hebt gedaan echt tot leven komen, ja, dat is vrij ongelofelijk.”

• Cultuur en Kunst