Marta Popovici wint Practice Based Research Award

Marta wint PBR Award 800x400.png

Masterstudent New York Jazz Marta Popovici is de winnaar van de eerste Practice Based Research Award. De prijs van €250 werd haar uitgereikt tijdens het slotbijeenkomst van het driedaagse Research festival 2023.

We kijken terug op een prachtige tweede editie van het Research Festival, het driedaagse evenement dat in het teken stond van het delen van alle vormen van research die in het PCC plaatsvinden. Met presentaties van Master of Music-studenten, onderzoekers en docenten over uiteenlopende onderwerpen stond het programma bol van verrassende onderzoeken en onderzoeksresultaten. Ook in de manier van presenteren zagen we verschillende nieuwe mengvormen met visuals, audio, spelen en vertellen.

Een van de hoogtepunten was de presentatie van violist en dirigent Johannes Leertouwer. Hij onderzocht in zijn promotieonderzoek de uitvoeringspraktijk van Brahms’ orkestmuziek in de 19e eeuw. Tijdens zijn presentatie legde Johannes uit hoe zijn onderzoek artistieke verandering stimuleert en welke invloed dit heeft gehad op zijn eigen uitvoeringspraktijk als violist en dirigent, maar ook op zijn werk als docent aan het hoger muziekonderwijs. Ook zeer inspirerend was de workshop met collega Jimena Maldonado die vertelde over haar zoektocht naar hoe ze via haar composities op een gepaste manier kan reageren op sociaal onrecht zoals de femicide in Mexico City.

PBR Research Award
Het festival werd afgesloten met de bekendmaking van de eerste winnaar van de PBR Research Award. De jury bestaand uit Ingeborg Walinga, Karolien Dons, Mark Schimmel en Kitty Bazalgette kenden deze prijs voor het beste Practive Based Research Project toe aan masterstudent Marta Popovici (New York Jazz) voor haar onderzoek Enhancing Expressivity. Volgens de jury “Een grondig onderzoek naar verdieping van expressie, waarbij veel verschillende gebieden worden verkend die allemaal van invloed zijn op expressiviteit. Dit project overstijgt het materiaal van het onderzoek en toont een diep gevoel van reflectie en het vermogen om het onderzoek toe te passen in haar uitvoerende werk. Het onderzoeksrapport en de presentatie waren zeer organisch, waarheidsgetrouw, eerlijk en volledig. Het was een goed voorbeeld van hoe praktijkgericht onderzoek een diepe artistieke impact kan hebben.”

• Cultuur en Kunst