Hanze zet steeds meer in op korte internationale uitwisselingen
- Nieuws
Internationalisering staat hoog in het vaandel bij de Hanze. Alle Hanze studieprogramma’s behandelen wereldburgerschap en bereiden studenten voor op een internationale en interculturele beroepspraktijk. Er is aan de Hanze 2.3 miljoen aan Erasmus+ gelden toegekend door de Europese Unie. De Hanze staat daarmee in de top 3 van Nederland. Waaraan wordt al dat geld besteed?
Tekst: Nathalie Meeuwsen
Lydia Altenburg, Erasmus+ coördinator voor de Hanze, geeft tekst en uitleg: “Bij ongeveer de helft van alle Hanze uitwisselingen gaat het nog steeds om de traditionele Erasmus+ uitwisseling waarbij een student een semester in het buitenland studeert of stageloopt. Maar wat je steeds meer ziet, zijn de Blended Intensive Programmes (BIP’s). Dat zijn korte uitwisselingsprogramma’s waarbij er online een stevige voorbereiding is op de uitwisselingsweek die op locatie plaatsvindt.”
De BIP’s hebben zich vanaf 20-21 zo ongeveer elk jaar verdubbeld. Hanzebreed zijn er gedurende dit schooljaar in totaal 32 BIP’s en voor volgend schooljaar staan er 57 op de planning. Er zijn BIPs waar een groep studenten voor naar het buitenland gaat, maar er zijn ook BIP’s waarbij Groningen de gastrol vervult, dus waarvoor groepjes buitenlandse studenten naar Groningen komen.
Marit Spaans is eerstejaars Verpleegkunde en deed mee aan een BIP in Trollhättan, Zweden:
“Het onderwerp was ‘norm consciousness’, over wat er binnen en buiten de norm valt en hoe je iets dat buiten de norm valt kunt normaliseren. We werden ingedeeld in gemengde groepen, met studenten uit verschillende landen en met mensen die een andere opleiding deden, zoals Social Work en Design. Door de online sessies konden we ons goed voorbereiden en leerden we ons groepje alvast een beetje kennen. Samen moesten we een eindproduct maken over iets dat buiten de norm viel. Mijn groep heeft een kinderboek geschreven over huidcondities. Over een jongetje dat dit tegenkomt op school en er op een onschuldige manier vragen over stelt, om zo te laten zien dat huidaandoeningen heel normaal zijn. Het groepswerk vond ik heel leuk. Door de BIP leer je ook echt iets over andere culturen, bijvoorbeeld dat ze in Portugal in winkelcentra stiltezones hebben voor mensen met autisme. Heel cool. ‘Waarom hebben wij dat eigenlijk niet?’, dacht ik.”
Lydia: “Een BIP is een heel laagdrempelige manier voor studenten om internationale ervaring op te doen. Het zit vaak al gewoon in het kerncurriculum van een studieprogramma verweven, het is onderdeel van een blok. Studenten hoeven alleen een beurs aan te vragen en gaan gewoon mee in de flow. Omdat ze als groep gaan en de docent ook meegaat, wordt de administratie ervan goed begeleid.”
Lydia: “Er is binnen de Hanze veel enthousiasme voor de BIP’s. Dat is heel mooi om te zien want het vergt veel van docenten qua voorbereiding. De aanvraag moet minstens een jaar van tevoren binnen zijn en de inhoud van het programma moet daarna internationaal gecoördineerd worden. Ik heb veel bewondering voor hoe ze daar invulling aan geven. Zo zag ik laatst een BIP van Lucia Marthas met een Spaanse, Ierse en Oostenrijkse partner. Online hebben de leerlingen en docenten gebrainstormd en voorbereidende oefeningen gedaan. Vervolgens hebben ze hier in Groningen binnen een week een dansvoorstelling met een complete choreografie en liedjes in elkaar gezet. Echt verbluffend.”
Lydia: “Een BIP is een heel goed instrument om de internationalisering van de tekortsectoren, zoals techniek en gezondheid, wat meer body te geven. De studieprogramma’s in deze domeinen zijn internationaal vaak wat minder gemakkelijk uitwisselbaar. We willen graag dat elke Hanzestudent zich ontwikkelt tot wereldburger. Door een BIP kun je deze studenten toch de nodige internationale ervaring bieden. Ook voor STARS EU, het Europese samenwerkingsverband tussen negen Europese universiteiten waarvan de Hanze coördinator is, zijn BIP’s een belangrijk middel. De bedoeling is namelijk dat er gezamenlijke onderwijsprojecten uit voortkomen en uiteindelijk ook Bachelor en Master opleidingen.“
Splinter Verdoes Kleijn deed mee aan een BIP van Technische Bedrijfskunde die hier in Groningen werd gehouden:
“Onze BIP ging over Sustainable Business. Er deden vijf verschillende bedrijven aan mee die allemaal een duurzaamheidsprobleem hadden. We werden ingedeeld in groepjes met verschillende nationaliteiten, Spaans, Fins en Nederlands. Onze groep mocht voor Avebe, een coöperatie van samenwerkende aardappeltelers, een oplossing bedenken voor hoe ze omgaan met hun afvalwater. Ik was nog nooit bij zo’n megabedrijf geweest en was flabbergasted over de omvang, van het geld dat erin omgaat maar ook de gigantische hoeveelheden water die er verbruikt worden. Momenteel gaat het om zo’n 50.000 liter afvalwater per uur waar ze minstens drie keer zoveel water uit zee bij gieten om onder een legale limiet van schadelijke afvalstoffen te blijven. Maar vanaf volgend jaar mag dat niet meer, dus hoe doe je het dan? Onze oplossing was om het aan het begin van de behandeling gebruik te maken van elektrochemie en biochemie en als dat dan nog niet genoeg was, is er de mogelijkheid omgekeerde osmose in te zetten om het water te filteren, maar dat bleek te duur. Wat ik ervan heb geleerd? Engels, geduld en samenwerken. Deze BIP was sociaal gezien erg leuk, we hebben echt vriendschappen kunnen opbouwen, buiten de opleiding om. Ik heb met de Spanjaarden en enkele Finnen nog steeds contact. Iedereen die eraan heeft meegedaan, kijkt er met een glimlach op terug.”
Lydia: "Internationalisering in het kader van Erasmus+ stopt niet bij studenten, ook personeel van de Hanze kan ervaring opdoen in het buitenland en een kijkje te nemen bij de dagelijkse praktijk van hun Europese collega’s, om zo hun onderwijs nog beter te kunnen vormgeven. Je ziet dit ook terug in de BIP’s, waarbij docenten uit verschillende landen samen werken om het programma in elkaar te zetten en de studenten te begeleiden."
Hoe tevreden ben jij met de informatie op deze pagina?