Ontwikkel je kennis en vaardigheden die je nodig hebt om het vak van logopedist uit te oefenen
- Bachelor
- Deeltijd
- 4 jaren
Logopedie
- Niveau
- bachelor
- Vorm
- deeltijd
- Duur
- 4 jaren
- Taal
- Nederlands
- Locaties
- Groningen
- Graad
- Bachelor of Science
- Credits
- 240 ECTS
- Startmaanden
- Start: februari, september
- Studiebelasting
- Studiebelasting: 28 uur per week
- Kosten
- Kosten: Wettelijk collegegeld
Na deze opleiding
- kun je cliënten met problemen op het terrein van stem, slikken, spraak, taal, ademhaling en gehoor behandelen en begeleiden.
- voer je cliëntgericht onderzoek uit, je adviseert, behandelt, geeft voorlichting en werkt preventief;
- instrueer je en begeleid partners, familieleden en verzorgers van patiënten;
- werk je professioneel, evidence-based en effectief;
- werk je als logopedist in een vrijgevestigde praktijk, ziekenhuis, verpleeghuis of bijvoorbeeld een doveninstituut.
Wat ga je leren?
Als logopedist help je mensen hun communicatie te herstellen en verbeteren door middel van therapie, training en advies. Onze opleiding is gebaseerd op het landelijk erkende opleidingsprofiel, dat de zeven rollen van CanMEDS omvat. Het programma, een bacheloropleiding van vier jaar, biedt flexibiliteit zodat je in je eigen tempo kunt studeren naast werk en gezin.
Inhoud
Ontdek onze dynamische deeltijdopleiding Logopedie, waarin praktijk en theorie naadloos samenkomen. Het curriculum omvat basismodules zoals Stem, Spraak- en taalontwikkeling, Audiologie, Neurologie en Vloeiendheidsstoornissen. Deze modules, die elke twee jaar worden aangeboden, kunnen in een flexibele volgorde worden gevolgd.
Module Professionele Identiteit in Uitvoering (PIU1)
Binnen deze module is het centrale onderwerp jouw ontwikkeling tot logopedist:
Je ontwikkelt je professionele identiteit, je eigen stem & spraak en je leert methodisch logopedisch handelen, waarbij je de in andere modules aangeleerde vaardigheden in de praktijk brengt.
Reflectie- en intervisievaardigheden spelen ook een essentiële rol bij het ontwikkelen van deze professionele identiteit. Verder komt het thema gezondheidszorg aan bod en leer je de basis onderzoekvaardigheden.
Module Professionele Identiteit in Uitvoering (PIU2)
Binnen deze module is het centrale onderwerp jouw ontwikkeling tot logopedist:
Je ontwikkelt je professionele identiteit, je eigen stem & spraak en je leert methodisch logopedisch handelen, waarbij je de in andere modules aangeleerde vaardigheden in de praktijk brengt.
Reflectie- en intervisievaardigheden spelen ook een essentiële rol bij het ontwikkelen van deze professionele identiteit. Verder komen de thema’s Ondernemerschap en Gezondheidszorg & Technologie aan bod. Technologie is één van de grootste aanjagers van innovatie en met nieuwe technologie kun je veel interessante producten en diensten ontwikkelen of verbeteren. Tijdens deze ontwikkel je samen met andere studenten een product of dienst voor de gezondheidszorg en maak je een plan om deze in de markt te zetten.
Module Spraak- en taalontwikkeling
Het centrale onderwerp van deze module is de normale en afwijkende (meertalige) ontwikkeling van taal en spraak. In deze module leer je hoe de spraak- en taalontwikkeling van kinderen verloopt, hoe je deze kunt stimuleren, wat er mis kan gaan binnen de spraak- en taalontwikkeling en hoe je problemen kunt signaleren en indien nodig kunt behandelen. Je leert vanuit een breed perspectief te kijken naar kinderen en samen te werken met andere disciplines rond het kind. Daarbij komen onder meer de volgende onderwerpen aan bod: primaire, secundaire en tertiaire preventieve logopedie, diagnostiek, multidisciplinair handelen, coachen van ouders en professionals, spraak-taaltherapie opzetten en uitvoeren.
Module Vloeiendheidsstoornissen
Inleiding op kennisgebied vloeiendheid. Verschillende ontwikkelingsfasen van stotteren. Onderzoek bij jonge kinderen met hulpvraag gericht op vloeiendheid. Uitleg van verschillende modellen. Start indirecte therapie bij jonge onvloeiend sprekende kinderen. Het uitleg geven aan en adviseren van ouders van een jong kind dat onvloeiend spreekt over wat stotteren is, welke factoren een rol lijken te spelen bij de ontwikkeling van het stotteren, of er therapie geïndiceerd is en welke werkpunten er dan zijn. Onderzoek en behandeling van stoornissen in de vloeiendheid bij oudere kinderen, adolescenten en volwassenen. Leidraad: Richtlijn Stotteren bij kinderen, adolescenten en volwassen.
Overige vloeiendheidstoornissen (broddelen, neurogeen en psychogeen stotteren, onderzoek en behandeling.
Module Audiologie
Binnen deze module maak je kennis met Audiologie. Deze kennis wordt ondersteund door Geluidsleer. Screening en vervolgdiagnostiek van het gehoor bij kinderen en volwassenen komt aan bod, waarbij de aard, de graad (mate), de configuratie en mogelijke etiologie van een gehoorverlies bepaald wordt. Er wordt ingegaan op het effect van plaatsing van een cochleair implantaat op de gesproken taalontwikkeling. Daarnaast komen de voor- en nadelen van andere hoorhulpmiddelen aan bod. In het praktische gedeelte van deze module ga je aan de slag met het computerprogramma PRAAT en leer je audiometreren.
Module Neurologie
Deze module richt zich op neurologische spraak-, taal- en slikstoornissen (als gevolg van niet-aangeboren hersenletsel). Hierbij ligt het accent op logopedische diagnostiek en therapie bij volwassenen met afasie, dysartrie, dysfagie, cognitieve communicatiestoornissen en spraakapraxie. Daarnaast leer je ook over kinderen met een Cerebrale Parese (CP).
Deze module geeft je meer duidelijkheid over je rol als logopedist in een multidisciplinair team en op welke manier je samenwerkt met andere disciplines. Ook het omgaan met cognitieve beperkingen komt aan bod. Aanvullend wordt de anatomie, fysiologie en pathologie van het centrale en perifere zenuwstelsel behandeld en een aantal neurologische ziektebeelden waarbij spraak-, taal- en slikstoornissen kunnen voorkomen.
Module Stem
Als logopedist krijg je te maken met mensen in de leeftijd van 0-80+ jaar met stemstoornissen. Onder deze mensen bevinden zich ondermeer hese kinderen, beroepssprekers, zangers en transgenders. Mensen kunnen organische en niet-organische stemstoornissen hebben. Het hele arsenaal aan kennis en vaardigheden die je nodig hebt voor onderzoek en behandeling van deze doelgroep, leer je in deze module. Het multidisciplinair werken neemt hierbij een plaats in.
Module Startbekwame logopedist 1 en 2
Binnen deze module biedt de opleiding een samenhangend en consistent afstudeerprogramma aan waarin wordt vastgesteld of je voldoende beroeopsbekwaam bent. Deze module kan worden gevolgd na het behalen van de basismodules.
Voor wie
Professionals die enige jaren werkervaring hebben en zich algemene basiscompetenties eigen hebben gemaakt in hun werk én professionals die willen doorgroeien en/of omscholen.
Wat je nodig hebt:
- Aanbevolen vakken: Engels.
- Minimaal havo of mbo niveau 4.
Voor organisaties
Wil je samen met collega's deze opleiding volgen, jouw medewerkers opleiden, of ben je geïnteresseerd in specifieke modules? Onze maatwerk- en in-company trajecten bieden talloze mogelijkheden. We stemmen deze volledig af op de behoeften van jouw bedrijf of organisatie, en de lessen kunnen vaak zelfs op jouw locatie plaatsvinden.
Praktisch
Deze opleiding start twee keer per jaar.
Startdata
Hieronder een overzicht van alle startdata.
Startdatum: september of februari
Duur
De studieduur is 4 jaar, met een hbo of wo-diploma gerelateerd aan het vakgebied is het mogelijk om de studieduur te verkorten. Er kunnen losse modules worden gevolgd met een minimale studieduur van een semester.
Voor dat je begint met de opleiding kun je in gesprek gaan met de instroomcoördinator om te kijken of je in aanmerking komt voor een versnelde route (in het geval van een aanverwante eerder gevolgde hbo of wo-opleiding).
Studiebelasting
Afhankelijk van studietempo en vooropleiding.
Kosten
Voor deze opleiding betaal je het wetterlijk collegegeld.
We denken graag met je mee
-
Laura Sijs
-
Contact algemeen
Frontoffice voor professionals en organisaties
Kom kennismaken
Op donderdag 28 november is er een Informatieavond voor professionals. Je kunt in gesprek met docenten en studieadviseurs. En mensen spreken die de stap al gezet hebben.
Lees verder