'Ik begon met de master om beter mijn kunstenaarschap en docentschap te combineren'

  • Alumnus aan het woord
Minerva_MasterKunsteducatie_TomvanHuisstede_101.jpeg

Marloes Overweg rondde haar Master Kunsteducatie af in 2020. Ze werkt sinds 2017 op het Carmelcollege in Emmen, waar ze tekenen en handvaardigheid geeft aan de onderbouw en bovenbouw, en kunstgeschiedenis aan de bovenbouw van de mavo. De Master Kunsteducatie leverde haar veel op, van méér durven tot 30.000 euro subsidie van het Fonds voor Cultuurparticipatie. 

AcademieMinerva_MasterKunsteducatie.jpeg

"Toen ik hier twee jaar werkte begon ik me toch wel wat te vervelen. Ik had het idee dat ik nog veel meer te leren had, en daarnaast wilde ik me graag weer meer bezighouden met de kunst. Als je net als docent begint, dan ben je heel erg bezig met het docent-zijn, en dan raak je het kunstvak eigenlijk een beetje uit het oog. Ik merkte dat ik weer terug wilde naar een betere combinatie tussen de kunst en het docent-zijn, en daar hoort onderzoek uiteraard ook bij. Zo kwam ik erop om de Master Kunsteducatie te gaan doen. Inmiddels weet ik ook uit ervaring dat dat een goede zet is geweest: er is een hele goede verdeling tussen de drie onderdelen van de opleiding – kunstenaar, pedagoog en onderzoeker –en je eigen onderzoek. Daarbij kan je helemaal je eigen route en je eigen interesses volgen."