'De doorslaggevende factor was uiteindelijk de mogelijkheid om werk en studie te combineren'

• Student aan het woord
Geert Westerhuis.jpeg

In september 2023 is de nieuwe deeltijd master Sociaal-Ruimtelijk Transitiemanagement van start gegaan. Geert Westerhuis is één van de eerste studenten aan deze master en vertelt over zijn bevindingen.

De gebouwde omgeving is één van de meest belangrijke factoren die van invloed is op ons welbevinden. In deze master gaan de studenten aan de slag met de grote uitdagingen die de komende jaren spelen in onze gebouwde omgeving.

"Ik twijfelde erg over een aantal masters in Delft, Wageningen en Groningen en besloot in eerste instantie naar de RUG te gaan voor de master Environmental Infrastructure Planning. Een paar dagen voor de start van de master heb ik mij bedacht", vertelt Geert.

Kan je iets vertellen over jouw achtergrond en vooropleiding?

"Ik heb de HBO-bachelor Built Environment (BE) gedaan en daarbij de major civiele techniek gevolgd. Mijn afstudeerproject heb ik bij Advies- en Ingenieursbureau Sweco gedaan, waar ik nu nog steeds werk. Ik ben meteen doorgestroomd vanuit de bachelor naar de master."

Wat heeft je gemotiveerd om voor de master SRT te kiezen?

"Ik twijfelde erg over een aantal masters in Delft, Wageningen én Groningen en besloot in eerste instantie naar de RUG te gaan voor de master Environmental Infrastructure  Planning. Een paar dagen voor de start van de master heb ik mij bedacht. Ik zag het niet zitten om nog 2 à 2,5 jaar voltijd te studeren. In plaats daarvan ging ik liever aan de slag bij Sweco.  Hier heb ik het gedurende mijn afstuderen erg naar mijn zin gehad. Omdat ik toch graag een master wilde volgen, sloot SRT door het deeltijd karakter goed aan. Heel kort voor de start ben ik dus nog geswitcht. Transitiemanagement past daarnaast heel goed bij het werk wat ik nu doe. We opereren bij Sweco veel in de openbare ruimte waar voldoende transities gaande zijn. Het is in dat opzicht een mooie toevoeging aan mijn werk. De doorslaggevende factor was uiteindelijk de mogelijkheid om werk en studie te combineren. Dat is voor veel studenten een motivatie om voor een deeltijd master te kiezen."

Hoe bevalt tot nu toe die combinatie van deze master en het werken?

"Het bevalt heel goed. Bij mijn werkgever heb ik een 24 uurs contract en die uren verdeel ik over de dagen naast school. Dat betekent dat ik op maandag naar school kan gaan en de rest van de studielast van ongeveer één dag kan verdelen over de andere dagen. Op dit moment is dat heel goed te doen en zijn mijn avonden en weekenden vooralsnog vrij, een groot verschil met een voltijd master."

Kan je iets vertellen over de vakken en projecten die je tot nu toe hebt gehad en hoe ze bijdragen aan jouw studie-ervaring?

"Het huidige project richt zich op energiearmoede bij bewoners achter de deur en dat staat best ver van mij af. Voor mijn werkgever werk ik aan grootschalige projecten, dus dat lijkt in niets op deze opdracht en dat maakt het wat minder leuk en best lastig. Zou het niet juist ook een beetje moeten schuren om ervan te leren in plaats van dat het lijkt op wat je al dagelijks doet? Haha, ik kan niet anders dan dat beamen."

Bij deze master start het jaar met drie intensieve dagen; hoe heb je die dagen ervaren?

"Het begon met yogamatjes, dat was wel even een dingetje. Ik lag op het matje en dacht: ‘ik had toch die andere master moeten doen’. Ik had verwacht meteen de inhoud in te gaan, maar er ging een hele teambuildingsmethode aan vooraf. Het was voor iedereen wel even moeilijk om zich over te geven aan deze methode, maar onze begeleider Dinant de Roode gaf ook duidelijk aan dat onze behoefte aan inhoud echt nog vervuld zou gaan worden. Het is een kleine groep waarmee we gestart zijn en het contact verloopt daardoor heel makkelijk, dus deze drie dagen waren voor de teambuilding heel erg goed. Deze drie dagen worden de intensives genoemd; was het ook intensief? Je ontmoet allemaal nieuwe mensen, het ware hele warme september dagen, dus het kost wel wat energie natuurlijk, maar niet zodanig dat we helemaal kapot waren."

Zijn er specifieke aspecten waar je enthousiast over bent of die je juist lastiger vindt bij deze nieuwe master?

"Generaliserend over de master is het heel fijn dat iedereen goed bereikbaar is, het is heel laagdrempelig. Je krijgt heel veel kennis aangeboden, omdat je van verschillende mensen colleges krijgt. De verdeling werk/studie is erg fijn."

Bij deze master zijn de lessen de ene week live en de andere week online, hoe vind je dat?

"Dat is top, heerlijk. Ik heb een heel prettig kantoor bij mijn werkgever, dus ik kan hier prima het online college volgen. De fysieke dagen duren wel de hele dag, maar de online colleges zijn tot 13.00 uur en dat maakt het heel goed te doen."