'B2B of toch liever op B2C? Langzamerhand kwam ik erachter wat ík wilde doen'

  • Alumnus aan het woord
Communicatie Alumnus

Alumnus Veerle Gnodde behaalde in 2017 haar diploma Communicatie bij de Hanzehogeschool Groningen en werkt nu als employer branding specialist en als freelance communicatieprofessional in de culturele sector.

'Na de havo ben ik Communicatie gaan studeren aan de Hanzehogeschool, een opleiding die direct een schot in de roos was. Ik vond het heel leuk hoe de studie enerzijds de ruimte gaf om mijn creativiteit te ontdekken, maar anderzijds ook zeker het bedrijfsleven aanstipte. In 2017 ben ik afgestudeerd als junior communicatieprofessional.' 

'Nu ik daaraan terugdenk, heb ik tijdens mijn studietijd een grote persoonlijke groei doorgemaakt door het verhuizen naar een andere plek, nieuwe mensen te leren kennen, maar ook zeker door mijn studiekeuze. Tijdens mijn studie Communicatie ontdekte ik wat ik écht leuk vond en waar mijn krachten lagen. Ik leerde hoe ik mezelf professioneel moest presenteren, hoe ik in tijden van drukte mijn hoofd koel kon houden en bovenal hoe ik zeker van mijn zaak kan zijn.' 

'Na mijn studie heb ik een aantal banen gehad. Noem me een job hopper, maar voor mij was het heel belangrijk om te ontdekken waar ik als persoon goed paste. Een grote multinational of toch een start-up? Een bedrijf gericht op B2B of toch liever op B2C? Langzamerhand kwam ik erachter wat ík wilde doen.'  

'Op dit moment werk ik als employer branding specialist bij een online recruitment bureau. In de praktijk houdt dat in dat ik andere bedrijven help met het vertellen van hun werkgeversverhaal. Waarom moeten potentiële medewerkers hen kiezen als werkgever? Door middel van een employer branding strategie die ik met ze opstel en ook deels creatief uitvoer gaan we die vraag beantwoorden. Denk bijvoorbeeld aan de commercials van ‘werken bij Defensie’ - een typisch voorbeeld van employer branding (niet mijn werk hoor).' 
 
'Dit werk doe ik drie dagen per week. Daarnaast freelance ik als communicatieprofessional in de culturele sector met mijn eigen bedrijf: 'Geen Punt!'. Zo heb ik al voor meerdere festivals mogen werken en start ik binnenkort bij een jeugdtheaterschool om hen één dag per week te ondersteunen op het gebied van marketing en communicatie. Ik vind het heerlijk om mijn werk op deze manier afwisselend te houden en mijn culturele hart zo te vullen!' 

'Mijn tip voor aankomende studenten is vooral om de tijd te nemen. Probeer lekker uit om erachter te komen waar jij blij van wordt. Tijdens de opleiding Communicatie krijg je zoveel vrijheid en keuzemogelijkheden, maak daar gebruik van. En als je het nog steeds niet weet als je afgestudeerd bent, probeer dan lekker verder uit. Want niets is in beton gegoten. Daarnaast raad ik iedere student aan om een half jaar in het buitenland te studeren. Dit heeft mij veel waardevolle herinneringen opgeleverd.' 

'Ever tried. Ever failed. No matter. Try again. Fail again. Fail better. - Samuel Beckett'