Creëer een visie, maak het verschil

  • Bachelor
  • Voltijd
communicatie studenten interviewen

Communicatie

Niveau
bachelor
Vorm
voltijd
Duur
4 jaren
Taal
Nederlands
Locaties
Groningen
Graad
Bachelor of Arts
Credits
240 ECTS
Startmaanden
september
  • Taal en Communicatie
  • Economie en Bedrijf

Ben jij creatief, ondernemend en heb je een talent voor taal en media? Dan is de opleiding Communicatie iets voor jou!

Projecten met impact

Uniek aan ons onderwijs is dat je tijdens je studie met het werkveld, onderzoekers en andere studenten samenwerkt aan projecten. Zo werk je aan echte opdrachten en draag je bij aan concrete oplossingen voor actuele maatschappelijke vraagstukken.

Wij zijn Communicatie

Sla over
  • Annemieke ter Borg-Spitholt

    Opleidingsmanager

    Annemieke ter Borg-Spitholt
  • Kim Bokma

    Stagecoördinator

    Kim Bokma
  • Renée Heuvelman

    Coördinator studydesk

    Renée Heuvelman
  • Vicky Mulder

    Afstudeercoördinator & Studieadviseur

    Vicky Mulder
  • Jolanda Oosterhoff

    Onderwijsondersteuner

    Jolanda Oosterhoff
  • Linda Prins

    Coördinator ComLab

    Linda Prins
  • Dick Visser

    Contactpersoon innovatiewerkplaatsen/medialab/newsroom

    Dick Visser

Over deze studie

Bij de opleiding Communicatie leer je alles over bijvoorbeeld marketingcommunicatie, storytelling, crisiscommunicatie, interne communicatie, visuele communicatie en campagnevoering, maar ook hoe je een communicatieonderzoek uitvoert. Je werkt aan communicatieoplossingen voor echte opdrachtgevers of aan de hand van 'real-life' cases.

De praktische kant van het communicatievak krijgt ruim aandacht. Je traint je presentatietechnieken en je gaat aan de slag met vormgevingsprogramma’s als InDesign, Photoshop, Premiere en Illustrator om online en offline content te maken, zoals video's (stories) voor social media en flyers. Ook leer je passende teksten te schrijven voor verschillende media en doelgroepen. Je kunt je creativiteit dan ook goed kwijt in de opleiding!
 
Benieuwd hoe het is om Communicatie te studeren? Bekijk dan de video hieronder!

Thumbnail van een YouTube video

    Feiten & cijfers

    Benieuwd naar de mening van studenten over deze opleiding? En hoe de opleiding scoort in vergelijking met dezelfde opleiding bij andere hogescholen? Bekijk de feiten en cijfers op studiekeuze123.nl.

    Ga naar Studiekeuze123

Dit ga je doen

Jaar 1

In het eerste jaar maak je aan de hand van 4 thema's kennis met de veelzijdige en boeiende wereld van communicatie. Bij het eerste thema, 'Event', bereid je samen met jouw klasgenoten een beroepenmarkt voor. Je interviewt hiervoor communicatieprofessionals en deelt je bevindingen via posters op het event. Zo maak je al vanaf dag 1 kennis met jouw toekomstige werkveld!

Bij 'Online Branding', het tweede thema, verdiep je je in online marketingcommunicatie, sociale media en branding. Voor een echte opdrachtgever bedenk je een contentstrategie met als doel (meer) naamsbekendheid te creëren. In het derde thema, 'Crisis & Reputatie', staan imago, issue- en crisiscommunicatie en publieke communicatie centraal. Tenslotte komt het thema 'Media & Ondernemerschap' aan bod. Je start fictief je eigen bedrijf en je leert hoe je dit het beste kunt pitchen. Je krijgt cameratraining en je gaat een promotiefilm maken.

Jaar 2

In het tweede jaar ontwerp je in projectgroepen een mediacampagne voor een externe opdrachtgever. Er wordt een beroep gedaan op jouw creativiteit bij het bedenken van een flitsende campagne. Het tweede halfjaar werk je als junior ondernemende communicatieprofessional in ons ComLab. Je kiest dan zelf een aantal verschillende projecten van opdrachtgevers uit het bedrijfsleven. Zo oefen je alvast voor later!

Jaar 3

In het derde jaar ga je een half jaar op stage en vul je de zogeheten Vrije Ruimte. Je kunt dan bijvoorbeeld een (Engelstalige) minor volgen of studeren in het buitenland. Er zijn tal van mogelijkheden! Voor alle studenten van de opleiding Communicatie geldt dat zij een internationaal semester moeten volgen. Dit kan in binnen- of buitenland.

Jaar 4

In het vierde jaar ga je je verder specialiseren: je kiest dan een aantal keuzemodules dat inspeelt op de nieuwste trends uit de beroepspraktijk. Hiermee geef jij zelf verder kleur aan je opleiding en profileer je jezelf op de arbeidsmarkt. Daarna kun je afstuderen in een innovatiewerkplaats, zoals onze Digital Society Hub. In de Digital Society Hub werk je samen met bedrijven en onderzoekers aan innovaties op het gebied van online communicatie, content, mediacreatie en digital marketingcommunicatie. Ook kun je kiezen voor een afstudeeropdracht bij een externe opdrachtgever. Deze periode biedt volop de mogelijkheid om alvast waardevolle contacten te leggen met potentiële werkgevers. Veel studenten vinden zo hun eerste baan!

Na je studie

Doorstuderen

Na je bacheloropleiding Communicatie kun je verder studeren door het volgen van een masteropleiding. Zo kun je ervoor kiezen een professionele doorstroommaster te volgen op de Hanzehogeschool, bijvoorbeeld de Master International Communication, MSc in Business Studies (Interdisciplinary Business Professional) of de Master Energy for Society. Ook kun je na je opleiding verder studeren aan de Rijksuniversiteit Groningen of een andere wetenschappelijke universiteit (na het volgen van een pre-master). 

Studenten van de opleiding Communicatie die doorstuderen, kiezen vaak voor:

  • Master International Communication
  • MSc in Business Studies (Interdisciplinary Business Professional)
  • Master Energy for Society

Aan het werk

Als afgestudeerd communicatieprofessional kun je overal terecht: in het bedrijfsleven, bij de overheid, in de zorg, bij een onderwijsorganisatie, in de mediawereld of bij een communicatieadviesbureau. Ook kun je als zelfstandig ondernemer een eigen bedrijf beginnen. Voorbeelden van functies zijn:

  • communicatieadviseur
  • campagneleider
  • persvoorlichter
  • eventmanager
  • social media specialist

Toelatingseisen

  • Direct toelaatbaar

Aanmelding & inschrijving

Heb je je definitieve studiekeuze gemaakt, meld je dan vóór 1 mei aan voor de studie via Studielink. Meld je je voor die datum aan, dan heb je het zogenaamde toelatingsrecht. Dit betekent dat je het recht hebt om te worden toegelaten tot de studie, mits je voldoet aan de wettelijke (en eventueel aanvullende) toelatingseisen. Daarnaast heeft iedereen die zich aanmeldt vóór 1 mei recht op een studiekeuzecheck. Meld je je ná 1 mei aan, dan is deelname aan de studiekeuzecheck verplicht. Neem je niet deel aan de verplichte studiekeuzecheck, dan kan de opleiding je inschrijving weigeren. Om vanaf het begin van het studiejaar ingeschreven te staan, moet je je uiterlijk vóór 1 september aanmelden.

Start studie

De studie start in september. Er zijn geen mogelijkheden om in februari te starten met deze opleiding.

Bring your own device

Ook adviseren we iedere startende student om een eigen tablet of laptop aan te schaffen voor gebruik tijdens de studie. Bij het Instituut voor Communicatie, Media & IT hanteren we het principe 'bring your own device'. Hiermee willen we thuis studeren vervlechten met het werken op school, want studeren houdt niet op als je colleges voorbij zijn. Op de Hanzehogeschool zijn natuurlijk honderden internetcomputers beschikbaar waarop je kunt werken, maar waarschijnlijk vind je het juist prettiger om je eigen tablet of laptop te gebruiken. Binnen de hele Hanzehogeschool kun je gebruik maken van WiFi. 

Interessegebieden

  • Economie en Bedrijf
  • Taal en Communicatie
Meld je aan via Studielink