‘Je hebt veel vrijheid’

  • Student aan het woord
Isabel Machiavello student Industrieel Product Ontwerpen

Isabel Machiavello zocht een studie waarin ze haar creativiteit kwijt kon, maar die haar ook goed zou voorbereiden op de beroepspraktijk. Die combi vond ze in de studie Industrieel Product Ontwerpen (IPO).

Als je zoekt naar creatieve studies, kom je al gauw bij kunstopleidingen uit. Maar dat was niet wat ik zocht. Ik wilde wél creatief kunnen zijn, maar hoefde niet per se kunst te maken. Een kennis studeerde IPO en vertelde daarover met zoveel enthousiasme, dat ik nieuwsgierig werd. Na wat research besloot ik het gewoon te doen. Dat is een goede beslissing geweest, want ik heb het hier enorm naar mijn zin.’

‘Ik zit nu in het eerste jaar van de opleiding, maar heb al zoveel geleerd! Vooraf was ik bang dat de studie erg technisch zou zijn. Bètavakken gaan mij goed af, maar heel technisch vind ik mezelf niet. Gelukkig valt dat mee. Wat helpt, is dat alles wat je leert, direct in de praktijk wordt gebracht. Dus als we een nieuwe technische vaardigheid leren, hoort daar een opdracht bij waarbij we die vaardigheid toepassen. Daardoor is het veel makkelijker om nieuwe dingen te onthouden.’

‘Als student IPO heb je veel vrijheid. Opdrachten mag je vaak grotendeels op je eigen manier invullen. En waar we eerst nog wekelijks deadlines hadden, is er nu alleen nog een globale planning. Je wordt dus steeds meer losgelaten, maar krijgt daarmee ook steeds meer verantwoordelijkheid. Dat vind ik soms nog best lastig. Maar het is wel een goede voorbereiding op later, als je een baan hebt. Dan ben je natuurlijk zélf verantwoordelijk voor je werk.’

‘Wat ik vooral leuk vind aan IPO, is dat je hier zoveel máákt. Ik heb al een kruk, koffiezetapparaat en spel ontworpen. Nu werk ik met een aantal studiegenoten aan een barbecue. Tot nu toe heb ik vooral samengewerkt met medestudenten; in volgende studiejaren zullen we ook meer buiten de opleiding werken. Tijdens stages bijvoorbeeld. Daar kijk ik naar uit, want dan kan ik echt in de praktijk aan de slag.’