‘Als je breed geïnteresseerd bent in muziek maken, dan is dit een topstudie’

  • Student aan het woord
SabineKoch_CM_web.jpg

Sabine Koch, vierdejaars studente Compositie & Muziekproductie, vertelt over haar studie bij het Prins Claus Conservatorium en het semesterconcert waarbij ze twee van haar eigen liedjes speelde in poppodium VERA.

‘Toen ik klaar was met mijn vwo wist ik dat ik iets met muziek wilde doen. Ik zocht naar een studie waarbij ik zowel op de voorgrond kon treden en achter de schermen zou kunnen leren over muziek. Ik wilde niet alleen focussen op bijvoorbeeld zang. Ik wilde een bredere opleiding, om meer te leren over muziek in het algemeen en de studie Compositie & Muziekproductie sloot daar het beste bij aan. Ik koos ook heel bewust voor het hbo in plaats van Muziekwetenschappen op de universiteit omdat ik niet alleen over muziek wil leren maar ook zelf muziek wil maken.’

‘Ik koos Compositie & Muziekproductie omdat ik wil leren over hoe muziek in elkaar zit. Hoe maak je dat nou? Hoe kan het dat muziek zoveel gevoel oproept? Welke akkoorden gebruik je om een bepaalde sfeer te creëren? Dat komt bijvoorbeeld aan bod in het vak Compositie voor Media. In het derde jaar koos ik om me meer te verdiepen in Songwriting.’

Sabine is enthousiast over de veelzijdigheid van de opleiding. ‘Ik denk dat deze studie perfect bij je past als je geïnteresseerd bent in muziek maken in het algemeen: hoe je dat produceert in een laptop, of in een studio met opnametechnieken maar ook hoe dat werkt bij films, klassieke compositie en songwriting. De opleiding biedt je een brede basis en vraagt van je dat je een open houding aanneemt met interesse in de verschillende vakken. Als je dat hebt is dit echt een topstudie. Je krijgt een heel originele kijk op muziek omdat je kennis uit de hoofdvakken Songwriting, Productie, Compositie en Compositie voor Media met elkaar kan combineren. Die verscheidenheid van de opleiding zie je bijvoorbeeld terug in het semesterconcert. Daar laat iedereen iets horen wat ze in het afgelopen semester hebben gemaakt. Dan spelen we liedjes in bands maar vertonen we ook zelfgemaakte filmcomposities. Of bijvoorbeeld een klassieke compositie met elektronische productie daaronder. Er komt echt van alles voorbij. Het enige wat we gemeen hebben is dat we muziekmakers zijn zeg maar. Zelfs al zijn er bijvoorbeeld meerdere studenten die Songwriting hebben gekozen als specialisatie, dan is hun werk nog zo verschillend.’

SabineKoch_CM2_web.jpg

‘De dag van het semesterconcert is altijd wel een spannende dag. In de ochtend en middag zijn er overgangsgesprekken waarin je feedback van de docenten krijgt op je muziek. In de avond laten we dan horen waar we dat semester aan hebben gewerkt. Deze keer was het semesterconcert in poppodium VERA. Dat was heel nice, want voor mij straalt die zaal een speciaal soort energie uit. Ik was die avond de eerste die het podium op ging en was extra zenuwachtig. Meestal zijn de semesterconcerten in het conservatorium zelf. Die zaal is ook best mooi, maar optreden buiten de school voelt anders. Het podium in VERA is groter, er hebben grote bands gestaan, we konden backstage, ja dat voelt gewoon helemaal professioneel.’

‘Ik wilde een nieuw liedje presenteren bij het semesterconcert. Het was een krappe planning, maar het is wel afgekomen. Zo’n deadline vind ik wel fijn werken want anders blijf ik maar bezig. Want ja, het kan altijd beter. Ik heb ook moeten leren om dingen los te laten want wat is nou eigenlijk een goed liedje? Dat is best abstract. Je kunt iemands mening vragen, maar muziek is vaak niet feitelijk goed of fout.’

Hoe doe je dat dan, een liedje schrijven? ‘Ik ben erachter gekomen dat inspiratie echt niet af te dwingen valt. Het werkt voor mij gewoon niet om achter mijn bureau te gaan zitten en te denken “oké, nu ga ik een liedje schrijven”. Ik merk dat ik de meeste inspiratie heb net voordat ik in slaap val, als ik onder de douche sta of op de fiets zit. Dat zijn de meest onhandige momenten. Meestal neem ik dan het idee op in de dictafoon app op mijn telefoon. Daarin staan allemaal random memo’s. Als ik dan tijd heb ga ik ervoor zitten, herinner ik me mijn idee en dan gaat het balletje rollen.’

Haar toekomstplannen zijn helder voor Sabine. ‘Mijn grote droom is om mijn eigen muziek uit te brengen en daar ook mee op te kunnen treden door heel Nederland. Daar gaan we gewoon voor, dat is het plan.’ Maar ze kijkt ook verder dan dat. ‘Naast mijn studie op het conservatorium studeer ik ook nog Pedagogische Wetenschappen. De combinatie van werken met kinderen en muziek lijkt me ook interessant voor de toekomst. Ik zou bijvoorbeeld muziek als middel willen gebruiken in het werk met hulpbehoevende jongeren als muziektherapie of zo na mijn carrière als artiest.