‘Tijdens de opleiding oefenen we met het voeren van lastige gesprekken’

• Student aan het woord
HANZE220088_Eveline van der Kooi-SJD-5.jpg

Eveline is tweedejaarsstudent en koos voor Sociaal Juridische Dienstverlening omdat uit een studiekeuzetest bleek dat deze studie haar op het lijf geschreven is.

‘Ik zit op dit moment in het tweede jaar van de opleiding en volg nu het blok waar de handhaver/toetser centraal staat. Tijdens dit blok leren we veel over gespreksvoering, maar ook over onderwerpen zoals jeugdstrafrecht en socialezekerheidsrecht. Ik vind het leuk dat we in het tweede jaar ook veel bezig zijn met de praktijk, zoals het doen van een onderzoek bij een organisatie buiten school en het volgen van gastcollege van mensen die werken in de beroepspraktijk. Op die manier kan ik ontdekken waar mijn kwaliteiten en voorkeuren liggen.

Sociaal Juridische Dienstverlening is een sociale studie die gecombineerd wordt met het recht op verschillende gebieden. Het is heel veelzijdig! Zo ga je bijvoorbeeld tijdens de opleiding samen met acteurs oefenen met het voeren van lastige gesprekken, zoals slecht nieuws. Ook leer je veel over het schrijven van een bezwaar- en verweerschrift; allemaal dingen die je later nodig hebt. De opleiding bereidt je hiermee echt voor op het latere werkveld.

Minder leuke dingen zijn er natuurlijk ook, zoals de tentamens en de stress die daar soms bij komt kijken. En er is ook altijd wel een vak dat je minder ligt. Zo heb ik zelf niet zoveel met bestuursrecht en ICT-recht, maar ook deze vakken horen er nou eenmaal bij. Deze vakken probeer ik natuurlijk zo goed mogelijk af te ronden en dan weer door te gaan met leukere vakken, want die zijn er genoeg! Na de studie wil ik graag iets doen in de schuldhulpverlening of reclassering. Ook vluchtelingenwerk spreekt mij aan. Ik hoop de komende studiejaren te ontdekken waar mijn voorkeur naar uit gaat.

Sta jij op het punt een studie te kiezen? Ik raad je aan om je dan goed te verdiepen in de opleiding, door bijvoorbeeld een Open Dag te bezoeken of een meeloopdag te volgen. Stel vragen aan studenten, zij weten het beste hoe het is om de studie te volgen. Volg vooral je gevoel en je hart!’