Verlenging lectoraat Verslavingskunde

Kenniswerkplaats Onbegrepen Gedrag Groningen - foto ZonMW.jpg

Het College van Bestuur heeft na een positieve evaluatie besloten om de leeropdracht Verslavingskunde en Forensische Zorg van het Centre of Expertise Healthy Ageing te verlengen als bijzondere leeropdracht binnen het lectoraat Rehabilitatie. In de komende periode zal de nadruk meer komen te liggen op projecten die duidelijk herkenbaar een verslavingscomponent hebben. Om deze reden gaat het lectoraat onder leiding van lector Eric Blaauw verder onder de naam Verslavingskunde.

Vanuit Verslavingskunde lopen er vier leergemeenschappen waarin veel noordelijke organisaties uit het sociale domein, zorgdomein en veiligheidsdomein participeren en met studenten en docenten werken aan innovatie: de Innovatiewerkplaats (IWP) Gezinsbenadering, de IWP Zorg en Veiligheid, de Kenniswerkplaats Onbegrepen Gedrag Drenthe en de Kenniswerkplaats Onbegrepen Gedrag Groningen.

De leeropdracht werkt daarnaast intensief samen met andere kenniscentra in het noorden via de Aletta Jacobs School of Public Health, met onderzoeksinstellingen op het gebied van verslavingskunde via het Nispa en Verslavingskunde Nederland, en met andere lectoraten binnen de Hanzehogeschool. Verder heeft de bijzondere leeropdracht een stevige inbedding in het onderwijs en is er in de afgelopen vier jaar met meer dan 400 studenten samengewerkt in de verschillende leergemeenschappen.

In de leeropdracht is, net als in de vorige lectoraatperiode, veel aandacht gericht op het onderzoeksthema omgeving-ondersteunende zorg, waarbij vooral onderzoek wordt gedaan naar (on)mogelijkheden om mensen uit de omgeving te laten samenwerken met professionals uit organisaties bij het verminderen van bijvoorbeeld verslaving en criminaliteit. Hierbij hoort ook het doorbreken van bepaalde gedragspatronen binnen families, en persoonlijke en situationele factoren die van invloed zijn op de interacties tussen, bijvoorbeeld, delinquenten of mensen met ernstige verslavingen en hun omgeving.

Meer informatie
Het lectoraat Verslavingskunde bestaat uit: de IWP Gezinsbenadering, de IWP Zorg en Veiligheid, Kenniswerkplaats Onbegrepen Gedrag Drenthe en Kenniswerkplaats Onbegrepen Gedrag Groningen.