De kracht van ervaring

  • Onderwijsproject
Student concentratie laptop mei 2022

Geïntegreerde leerlijn ervaringskennis en flexibele onderwijsmodules voor het inzetten van eigen ervaringen.

Veel studenten hebben ervaring met ingrijpende gebeurtenissen, zoals psychische of lichamelijke problemen, grensoverschrijding, armoede, huiselijk geweld, verslaving of verlies van een dierbaar persoon. Ook ervaringen met pesten, (v)echtscheidingen of verlies van rollen, zoals partner of werknemer, kunnen ontwrichtend zijn. Hoewel de opleidingen aan de Academie voor Sociale Studies niet specifiek gericht zijn op het opleiden tot ervaringsdeskundigen, kunnen deze persoonlijke ervaringen van grote betekenis zijn in het toekomstige beroep van sociaal werker.

Binnen de curricula van de opleidingen heeft ervaringskennis nog geen vaste plek. Dit staat haaks op het sectorplan Hogere Sociale Studies, dat stelt dat deze kennis geïntegreerd moet worden in niveau 5-6-7 opleidingen. Ervaringskennis wordt nog niet erkend als gelijkwaardige kennisbron naast wetenschappelijke en praktijkkennis. Ook missen docenten vaak de vaardigheden om dit proces goed te begeleiden. Hierdoor zijn studenten na hun opleiding onvoldoende voorbereid om hun eigen ervaringen professioneel en functioneel in te zetten. Het functioneel inzetten van eigen ervaringen versterkt verbinding, erkenning en herstel en vraagt om reflectie en professionele balans.

Binnen de Academie voor Sociale Studies willen we in samenwerking met docenten, studenten en het werkveld, ervaringskennis als opbouwende leerlijn integreren in de opleidingen Social Work (voltijd en deeltijd). In samenhang hiermee worden flexibele onderwijsmodules 'De kracht van ervaring' ontwikkeld samen met de opleidingen Toegepaste Psychologie en de Ad-opleidingen, waarin studenten leren hoe ze hun eigen ervaringen functioneel kunnen inzetten.

Dit Comenius Senior Fellows 2025 - project vernieuwt het onderwijs door ervaringskennis als waardevolle kennisbron te integreren in de curricula en bij te dragen aan inclusiever onderwijs.

Evaluatie

De opbouwende leerlijn en de flexibele onderwijsmodules, zullen worden geëvalueerd volgens de richtlijnen van Movisie. Hierbij wordt systematisch vastgelegd wat goed gaat en wat (nog) verbeterd kan worden bij de uitvoering van de leerlijn en modules. De uitkomsten ervan geven zicht op verbeterpunten qua inhoud en implementatie.

Contact

Interessegebieden

  • Onderwijs en Opvoeding