Over ons

Multidisciplinair onderzoek, ondernemerschapsonderwijs en -ondersteuning en innovatie op het gebied van ondernemerschap in samenwerking met het bedrijfsleven vinden plaats vanuit het Marian van Os Centre of Expertise Ondernemen van de Hanzehogeschool Groningen.

Multidisciplinair onderzoek

Het Centre of Expertise Ondernemen heeft als doel mkb-bedrijven krachtiger te maken en hun omringende innovatie-ecosysteem te vernieuwen. Dit doen we door multidisciplinair onderzoek samen met en ten behoeve van het mkb, dat de kans op succes voor de onderneming vergroot, en dat de werkgelegenheid in de regio versterkt. In ons onderzoek zoeken we aansluiting bij de Noordelijke Innovatie Agenda (NIA) waarin een aantal thema's wordt benoemd: Digitalisering, Internationalisering, Human Capital en Regionale Innovatie.

Ondernemerschap in het onderwijs

Bij de Hanzehogeschool Groningen hebben studenten tijdens de studie de ruimte om aan de slag te gaan met ondernemen. Zo hebben studenten de mogelijkheid om verschillende minoren te volgen gericht op ondernemerschap, te afstuderen op hun eigen bedrijf en gebruik te maken van de topondernemersregeling. Ook vindt er ieder jaar hét ondernemerschapsevent voor studenten van Noord-Nederland plaats waar de Rabo Ondernemersprijs en Anner Award (2x t.w.v. €10.000) worden uitgereikt. Dit event organiseren we uiteraard niet alleen maar samen met initiatieven, programma’s en (alumni) ondernemers in Groningen. Daarnaast ondersteunt het Centre of Expertise Ondernemen instituten bij het verbeteren en integreren van ondernemendheid en ondernemerschap binnen opleidingen.

Launch your entrepreneurial journey!

Entrepreneural journey_screenshot.png

Video: Studio Flink

Verbinding met onderwijs

Het praktijkgericht en multidisciplinair onderzoek wordt gedaan bij onze lectoraten die verbonden zijn met verschillende schools van de Hanzehogeschool:

• Instituut voor Business, Marketing & Finance
  • Instituut voor Communicatie, Media & IT
  • Instituut voor Future Environments
  • International Business School
  • Instituut voor Rechtenstudies
  • Instituut voor Bedrijfskunde
  • Academie voor Sociale Studies
  • Instituut voor Life Science & Technology

Innovatiewerkplaatsen

Bedrijven, studenten, onderzoekers en andere stakeholders komen samen in innovatiewerkplaatsen om te werken aan innovatieve oplosingen voor actuele vraagstukken. De twee grote innovatiewerkplaatsen (IWP's) van het Marian van Os Centrre of Expertise Ondernemen zijn:

Start-up City

Start-up City is dé creatieve plek op de Campus in Groningen waar studenten, docenten, medewerkers en het netwerk van de Hanzehogeschool Groningen thuis kunnen komen in een lerende omgeving waarbij 'ondernemen en ontmoeten' centraal staan. Het clubhuis waar 'ondernemend zijn' gewoon is. Hier worden verbindingen gelegd tussen het werkveld, onderzoek en onderwijs, die co-creatie en zelfontplooiing versterken. Luisterend naar elkaars succesverhalen en uitdagingen.