Een eigen bedrijf beginnen is voor iedere ondernemer ontzettend spannend. Maar hoe voelt het als je al tijdens je studie met je eigen bedrijf start? Omdat het vandaag Dag van de Ondernemer is, spreken we met oud-student Joris Koops. 'Maak gebruik van alle mogelijkheden die de Hanzehogeschool je biedt'

Joris Koops studeerde Ondernemerschap en Retailmanagement en richtte na zijn studie zijn bedrijf Bypoint op. Hoe kwam hij op het idee? En wat zijn tips die hij aan (ondernemende) studenten meegeeft?

Joris groeit op in Assen, praktisch tussen de Renault-auto's. Zijn familie heeft een Renault-dealerschap en naarmate Joris ouder wordt, lijkt het hem steeds leuker om ook iets binnen het bedrijf te doen. Misschien zelfs de boel op den duur wel overnemen. Maar in het eerste jaar van zijn opleiding, besluit zijn familie met het bedrijf te stoppen.

Op dat moment moet ik een knop omzetten," vertelt Joris. "Want wat ga ik nu doen? Welke richting ga ik op?

Het eerste zaadje is geplant

Joris zit in het derde jaar van zijn opleiding als hij de ondernemerschapsminor Da Vinci volgt. "Al voordat ik met de minor startte, liep ik met verschillende ideeën rond. Een daarvan bleek achteraf de start van Bypoint te zijn. Een vriendin van mijn oma viel op een zeker moment met haar fiets en moest lang op hulp wachten." De radars in Joris' hoofd beginnen te draaien. "Bestaat daar geen oplossing voor, vroeg ik me toen af. Een manier waarop iemand sneller hulp kan krijgen?"

Joris duikt in het onderwerp en ontdekt dat zo'n apparaat nog niet bestaat. Wat volgt is veel research. In zijn zoektocht wordt hij al snel steeds enthousiaster. Zou het mogelijk zijn om een apparaat te maken dat meteen een alarmsignaal uitzendt wanneer iemand is gevallen?

Springplank

De Hanzehogeschool blijkt een goede springplank om zijn idee verder vorm te geven. Na de minor Da Vinci krijgt Joris informatie over de Rabo Ondernemersprijs. Hij meldt zich ervoor aan en krijgt daarmee toegang tot de kennis en kunde van verschillende experts. Joris leert een productontwikkelaar kennen die enthousiast wordt van zijn idee en ze gaan aan de slag met een prototype. "In de finale presenteren we ons prototype: een klein apparaatje dat je eenvoudig aan de fiets monteert." Na een spannende finale mag Joris de prijs in ontvangst nemen. "Ontzettend leuk! Het is echt een opstart geweest voor alles wat er daarna is gebeurd."

Professioneel aan de slag

Nadat Joris zijn diploma in ontvangst neemt, gaat hij vanuit huis verder met zijn bedrijf. "Zo'n prijs winnen is ontzettend leuk en brengt veel aandacht met zich mee, maar eigenlijk begint het dan pas. Vanaf dat moment is het belangrijk om het echt professioneel aan te pakken en er serieus mee verder te gaan." En serieus wordt het. In 2021 kreeg Joris de financiering rond en nu staat hij op het punt om het product uit te leveren. "We hebben in november ruim dertig verkooppunten in elf provincies. Ontzettend gaaf, en dat terwijl we nog maar twee maanden actief bezig zijn met sales. Er is de afgelopen tijd veel op me afgekomen, maar ik krijg er ook veel energie voor terug."

Heeft Joris tips en adviezen voor ondernemende studenten? "Wees vooral niet te perfectionistisch, want dan kom je niet verder. Een idee hoeft in het begin niet perfect te zijn. Een prototype hoeft er niet gelikt uit te zien. Gooi dat soort dingen overboord. Juist door over je idee te praten met verschillende mensen kun je een nieuwe kijk op je product of dienst krijgen en ermee verder gaan," laat Joris weten.

In gesprek

Sowieso vindt Joris praten met andere mensen over het product of dienst heel belangrijk. "Praten over je ideeën levert waardevolle informatie op. Zo ben ik bijvoorbeeld ook al met fietsenwinkels in gesprek gegaan toen ik nog niet écht een fysiek product had. Maar juist door met mijn klanten, de leveranciers of andere ondernemers in gesprek te gaan kwam ik steeds weer veel verder en kon ik daardoor mijn businesscase scherper neerzetten."

Tekst: Het Champagne Atelier. Foto: Jaspar Moulijn.

Ga ervoor! Blijf niet met je idee zitten, zoek mensen op waar je iets van kunt leren, maak verbindingen en ga zo maar door. De Hanze heeft bijvoorbeeld een heel waardevol netwerk, er zijn tal van goede minoren die je kunt volgen doen en die je verder kunnen helpen. Dus maak daar écht gebruik van. En vergeet ook zéker niet te genieten.