‘Het maken van een planning vind ik soms wel wat moeilijk’ 

  • Student aan het woord
HANZE220679 Foto's studenten -ped.ac. opgeleverd-1.jpg

Vanaf de havo koos Meike voor de reguliere Pabo. Na een jaar maakt ze toch de overstap naar de brede propedeuse Pabo Social Work. 

'Voordat ik aan de propedeuse Pabo Social Work begon, heb ik een jaar Pabo voltijd gedaan. Alleen hier miste ik de begeleidende kant die mij juist zo interessant leek. Zo kwam ik erachter dat ik meer wilde leren over kinderen met ontwikkelingsachterstanden of kinderen die nog geen Nederlands praten. Op de Instagram van de Hanze zag ik de propedeuse voorbijkomen en ik wist gelijk dat dit iets voor mij zou zijn.'  

'Het leukste vind ik dat je niet alleen leert hoe je les moet geven, maar ook hoe je lessen kan ontwikkelen voor een bredere inzet. Zo leren we bijvoorbeeld hoe we een drama les kunnen gebruiken om de groepsbinding te versterken of om problemen op te lossen binnen een klas. Ik vind het ook erg leuk dat we veel leren over hoe een kind zich ontwikkelt en wat op een bepaald moment belangrijk is voor een kind om te leren.'  

'Soms vind ik het nog wel wat moeilijk om te plannen. Doordat er geen toetsen zijn, maar portfolio’s die je inlevert, is het soms best lastig in te schatten hoeveel tijd je nodig hebt om deze op tijd af te krijgen. Tot nu toe heb ik het elke keer op tijd ingeleverd, alleen hier ging bij mij ook de nodige stress aan vooraf. Gelukkig wordt het steeds makkelijker naarmate je meer portfolio’s inlevert.' 

'Na de propedeuse wil ik kiezen voor de richting Pabo Zorg. Ik wil namelijk nog veel meer leren over het werken met kinderen buiten het reguliere onderwijs. Er zal hier vanaf het tweede jaar veel ruimte voor zijn en ik ben benieuwd hoe ik dit zal vinden. In de propedeuse is er sowieso veel vrijheid om aan bepaalde dingen je eigen draai te geven en om je in een specifiek onderwerp te verdiepen.' 

'Een tip die ik aan toekomstige studenten wil geven, is om je studiegenoten goed te leren kennen. Tijdens de propedeuse ga je veel samenwerken in tweetallen of groepjes. Als je van elkaar weet wie welke kwaliteiten heeft, worden de opdrachten een stuk makkelijker. Een goede taakverdeling en heldere afspraken zijn hierbij ook belangrijk. Zo is bijvoorbeeld een studiegenoot beter in spelling en een ander is creatief in het bedenken van activiteiten. Als je je studiegenoten goed kent kan je elkaar dus aanvullen.'