De innovatiekracht van de aardappel

  • Partner aan het woord
marc laus

Royal Avebe is een echt Gronings bedrijf, ooit opgezet als centrale verkooporganisatie van aardappelmeel. Intussen is het uitgegroeid tot een groot en innovatief bedrijf.

Het gebruikt de ‘doodgewone’ aardappel om producten te ontwikkelen voor verschillende toepassingen, van voeding tot producten voor de bouw en papier. Marc Laus (Innovation Technology Officer) en Natasja Turksma (HR Recruitment Manager) leggen het belang van innovatie bij Avebe uit en waarom jij het verschil kunt maken als (afgestudeerde) student Duurzame en Gezonde Voeding.

Om te beginnen: waarom is de aardappel zo veelzijdig? De macronutriënten van de aardappel zijn: water, koolhydraat (in de vorm van zetmeel), eiwit en vezel. Aardappelen bevatten geen vetten. Door deze samenstelling is het een ideale grondstof voor meerdere (voedsel)producten.

En door de afdeling Innovations – zo’n 70 mensen - van Avebe wordt er dagelijks gewerkt aan nieuwe en innovatieve toepassingen van de aardappelingrediënten. Innovatie is een belangrijke pijler in de strategie van Avebe. Dit is concreet gemaakt in de samenwerking met de Groningse kennisinstellingen, zoals de Hanzehogeschool: het Innovatiecentrum van Avebe ligt op de Zernike Campus, zo’n vijf minuten lopen van de Van Doorenveste.

Onderdeel van innovatie is het gezonder en duurzamer maken van producten. Als consument willen we namelijk steeds duurzamer en gezonder eten. Plantaardige ingrediënten worden meer en meer onderdeel van ons dieet en daar draagt Avebe aan bij. Het bedrijf heeft bijvoorbeeld een plantaardige gelatinevervanger ontwikkeld voor snoepgoed, en eiwitten uit aardappelen voor in mayonaise. Ook werkt Avebe aan een toepassing met zetmeel om de romigheid in magere yoghurt te behouden, zodat het smaakt als volle yoghurt.

Nutri-Score

'De vraag van de markt en de consument zorgt voor opgaves waar Avebe oplossingen voor wil bedenken. Zo is op veel producten tegenwoordig de Nutri-Score te vinden, waardoor producenten steeds meer gedwongen worden om na te denken over de nutritionele waarde van hun product. Dit zorgt voor vraagstukken; Hoe vervang je E-nummers als de consument deze minder in het product wil? Hoe verlies je niet de nutritionele waarde van vlees bij plantaardige vervangers?'

Niet alleen de producten, maar ook de processen wil Avebe zo duurzaam mogelijk maken. ‘Onze fabrieken zijn lokaal, om controle te houden over het hele proces. Alleen dan kunnen we verduurzamen. Zo hebben we de afgelopen jaren onze CO2-voetdruk al met zo’n 20 procent gereduceerd’, aldus Marc Laus.

Deze vraagstukken vragen om innovatieve denkers, veel kennis en mensen met verschillende competenties. ‘De afdeling Sustainability & Innovation heeft meerdere disciplines: projectmanagement, marketing, applicatieonderzoek en laboratoriumonderzoek,’ vertelt Natasja.

Wil jij uitzoeken hoe je een plantaardige biefstuk maakt die precies lijkt op echt vlees, waarbij zelfs het vetrandje niet ontbreekt? Volg de master Duurzame en Gezonde Voeding en draag bij aan een duurzame en gezonde voedingsindustrie!