Maak het verschil in de transitie van zorg naar gezondheid
- Master
- Voltijd
- 1 jaar
Maak het verschil in de transitie van zorg naar gezondheid
Heb je meer in je mars dan een bachelor? Wil je met jouw achtergrond bijdragen aan een gezondere en vitalere samenleving? Durf je buiten de gebaande paden te treden, heb je doorzettingsvermogen en ben je op zoek naar diepgang? Dan is deze master (vanaf september master Gezonde Samenleving) iets voor jou!
Let op: per september gaat deze master verder onder de naam Master Gezonde Samenleving. De inhoud van de opleiding en de graad (Master of Science) blijven ongewijzigd.
Tijdens je master werk je aan projecten waarin onderwijs, onderzoek en het werkveld samenkomen. Door praktijkgericht onderzoek kom je met innovatieve oplossingen voor actuele maatschappelijke vraagstukken.
Let op: per september gaat deze master verder onder de naam Master Gezonde Samenleving. De inhoud van de opleiding en de graad blijven ongewijzigd.
Waarom een andere naam?
De nieuwe naam sluit beter aan bij de missie van de opleiding. De huidige naam wekt de indruk dat de opleiding gaat over gezond ouder worden en over ouderen als doelgroep, terwijl de opleiding zich juist richt op gezondheid in de volle breedte van de samenleving.
We staan als maatschappij voor enorme uitdagingen als het gaat om de houdbaarheid van ons zorgsysteem. Door de groeiende zorgvraag, onder meer als gevolg van de vergrijzing, is de zorg onbetaalbaar aan het worden en dreigt een enorm personeelstekort. Het moet dus anders. Er is een grootschalige verandering in ons zorgsysteem ingezet, die wordt aangeduid met de transitie van zorg naar gezondheid. De nadruk zal veel meer moeten liggen op preventie en op het bevorderen van gezondheid. Dit speelt op alle plekken in de samenleving: daar waar mensen wonen, werken, spelen en leren en het vraagt iets van alle spelers, van inwoners tot en met alle lagen van de publieke en de private sector. Daarnaast zal de zorgsector moeten innoveren, met de inzet van technologie, met meer en betere samenwerking in de keten en met meer aandacht voor veranderkracht van duurzame inzetbaarheid van personeel.
Deze master is een brede, praktijkgerichte opleiding. Al tijdens je studie maak je het verschil in de praktijk. Tegelijkertijd werk je aan een grondige theoretische verdieping. Na succesvolle afronding ontvang je een internationaal erkende diploma en mag je de academische graad Master of Science (MSc) voeren.
Tijdens de studie word je opgeleid tot een professional die het verschil kan maken in de transitie van gezondheidszorg naar zorg voor gezondheid. Samen met bevlogen studenten van verschillende achtergronden werk je vanaf het begin van de opleiding aan innovatieve oplossingen voor complexe gezondheidsvraagstukken. Je verdiept je onder andere in gedragsverandering, coalitievorming, innovatie en implementatie. Ook werk je aan je vaardigheden als change agent, zoals een kritische kennisopvatting, leiderschap en participatieve onderzoekvaardigheden.
De master heeft een actief netwerk van alumni. Zij maken deel uit van de WerkveldAdviesCommissie en ze worden twee keer per jaar wordt uitgenodigd voor een Open Leersessie. Onze alumni geven aan dat de master: ‘(…) handvatten geeft om invloed uit te oefenen’, ‘’Je weet jezelf in positie te brengen’, ‘Ik ben hier de omdenker en verbinder en neem mijn collega’s erin mee’, ‘Je wordt de go-to place in de organisatie; mensen komen naar jou toe voor het out of the box denken, omdat ze weten dat je de rest erin meekrijgt’, ‘Het is levensveranderend’, ‘Als je eenmaal doorhebt, zie je het’ (Red.: om met Cruyff te spreken).
Net als wo-masters, leidt deze hbo-master op tot een mastertitel op EQF7 niveau. Afgestudeerden verwerven de titel Master of Science (MSc). Het belangrijkste verschil met een wo-master ligt in de benadering en focus. In vergelijking met wo-opgeleiden nemen onze afgestudeerden de praktijk als uitgangspunt om te komen tot innovatie en verandering. De opleiding is gericht op (beroeps)vaardigheden die direct waarde creëren en in onze didactische aanpak staat het leren in en met de praktijk centraal staat.
Als je kiest voor deze master volg je de opleiding in principe in één jaar (voltijd) of twee jaar (deeltijd). Dit mag en kan ook langer zijn; jouw persoonlijke groei bepaalt in hoge mate het tempo. In minimaal één of twee jaar word je opgeleid tot een echte change agent; jij maakt het verschil in de transitie van zorg naar gezondheid.
Een goede voorbereiding op deze master zijn de minor Expeditie het Gezonde Noorden en de minor Healthy Ageing.
Gedurende de opleiding volg je twee leerlijnen, namelijk:
Je gaat vanaf het begin van de studie in de regio aan de slag met een innovatieve praktijkopdracht uit het brede werkveld van zorg en gezondheid. Als je de deeltijdopleiding volgt, werk je aan een complex vraagstuk uit je eigen organisatie of samenwerkingsverband. Bij de voltijdopleiding ga je aan de slag met een uitdagend praktijkprobleem van een partij waarmee wij samenwerken, zoals bijvoorbeeld een gemeente, ggz-instelling, revalidatiekliniek, zorginstelling of verzekeraar. Je zorgt voor verbinding en eigenaarschap bij alle betrokkenen rondom je innovatievraagstuk, over organisaties en niveaus heen. Je onderzoekt het vraagstuk vanuit de praktijk, raadpleegt een diversiteit aan bronnen, experimenteert, co-creëert en monitort. Sociaal innoveren houdt in: onderzoeken, ontwikkelen en leren met alle betrokkenen. Samen leren door te doen, onder jouw regie, op een methodische en degelijk verantwoorde wijze.
Binnen de opleiding word je opgeleid tot change agent: iemand die voorop durft te lopen in de transitie van zorg naar gezondheid en die sleutelfiguren aan het proces weet te verbinden. Om je zo goed mogelijk te ondersteunen in je ontwikkeling tot change agent krijg je onderwijs op gebieden als innoveren, gedragsverandering, coalitievorming, implementatie, ondernemen, gezondheidsconcepten en praktijkgericht onderzoek. Daarbij krijg je ook zelf een rol: merk je dat je bepaalde kennis of vaardigheden nodig hebt voor jouw vraagstuk, dan kun je dat aangeven. Daarnaast is er op lesdagen veel ruimte om met elkaar te bespreken waar je in de praktijk tegenaan loopt en wat dat betekent voor jouw manier van handelen
Na je studie mag je de academische graad Master of Science (MSc) voeren. Je bent een kei geworden in het verbinden van uiteenlopende partijen en het methodisch opzetten en monitoren van duurzame samenwerkingen. Je vliegt complexe vraagstukken missiegericht aan en plaatst (technologische) innovaties in het kader van ‘sociaal innoveren’. Dit houdt in dat je gezondheidsvraagstukken primair buiten de zorgsector en de medische context beziet, anderen aanzet tot een diepgaande analyse, waar nodig kunt confronteren en creativiteit inbrengt.
Het werkveld heeft grote behoefte aan professionals die met een frisse blik tegen gezondheidsvraagstukken aankijken en methodisch kunnen doorpakken en verbinden in het licht van akkoorden als het IZA, WOZO, GALA en programma’s rondom Toekomstbestendige Arbeidsmarkt Zorg en Welzijn, de Lokale Inclusie Agenda, het Nationaal Preventieakkoord, Hervormingsagenda Jeugd e.d. In dit dynamische veld kun je aan de slag als regisseur, adviseur, kwartiermaker, programma- of projectleider rond thema’s als het ontschotten van beleid en uitvoering, nieuwe samenwerkingsvormen en financieringsmodellen, het bouwen aan veerkrachtige gemeenschappen, de inzet van ervaringskennis en ‘wisdom of the crowd’, een integrale benadering van zorg- en welzijnsvraagstukken met aandacht voor preventie en vroegsignalering en de bijdrage daaraan vanuit het sociaal domein.
Onderstaand vind je de toelatingseisen voor de voltijd variant van de master Healthy Ageing Professional. Voor informatie over de toelatingseisen van de deeltijd variant, klik hier.
Wat wij vragen:
Als je je aanmeldt voor de opleiding vindt een check op toelating plaats. Als je bent toegelaten, is daarmee de inschrijvingsprocedure afgerond.
1. Je bezoekt een (online) voorlichting van de master.
2. Je schrijft je in via Studielink.
3. Je krijg informatie over de check op toelating waarin we je vragen een motivatieopdracht, literatuuropdracht, cv en kopie diploma (indien mogelijk) aan te leveren. Er zijn 3 inleverrondes:
Ronde 1. 11 maart 2025
Ronde 2. 15 april 2025
Ronde 3. 13 mei 2025
Ronde 4. 3 juni 2025
Indien je bent toegelaten ontvang je een uitnodiging voor de introductie op maandag 30 juni 2025. Doel van deze middag is een goed beeld te krijgen van de wederzijdse verwachtingen over de opleiding en om vóór de start helderheid te hebben over het praktijkvraagstuk waaraan je vanaf september gaat werken. Tijdens de introductiemiddag vindt ook een individueel intakegesprek plaats met een docent uit het team, waarmee je bespreekt wat voor jou persoonlijk van belang is. Als je bent ingeschreven voor de voltijdvariant vindt de matching aan een praktijkvraagstuk die dag ook plaats. We proberen zoveel mogelijk rekening te houden met individuele wensen en drijfveren.
Heb je je definitieve studiekeuze gemaakt, meld je dan vóór 1 juli aan voor de studie via Studielink. Aanmelding na deze datum gaat in overleg; we kunnen plaatsing dan niet garanderen.
De master start in september. Er zijn geen mogelijkheden om in februari te starten met deze opleiding.
De lesdagen worden in februari/maart voorafgaand aan het studiejaar vastgesteld. Voor studiejaar 2025/2026 zijn de lesdagen voor de voltijdopleiding op maandag en dinsdag. Voor de deeltijdopleiding is de lesdag op maandag.
Aanvullende studiekosten
Het wettelijk collegegeld wordt jaarlijks vastgesteld. Klik hier voor actuele informatie en voor het berekenen van de hoogte van het collegegeld voor jouw persoonlijke situatie.
Daarnaast zijn er aanvullende kosten voor studiemateriaal en activiteiten/voorzieningen: