‘Bij deze opleiding word je een change agent die verbindt en aan de slag gaat, zelfs als je niet weet waar je uitkomt.’

Stella Kroone_IMG_1496.jpeg

Stella Kroone is 51 jaar en heeft altijd in de milieuadvieswereld gewerkt. Na persoonlijke ervaring met ziekte en overlijden, realiseerde ze zich dat ze zich wilde inzetten voor gezondheid van mensen. ‘Het leek me heel erg mooi om een bijdrage te leveren aan veranderingen in de zorg voor gezondheid en me hierin te richten op het voorkomen van ziekte.’ Zo kwam ze uit bij de master Healthy Ageing Professional. ‘Een hele diverse opleiding met een vrije manier van leren en bewegen in de praktijk.’

Complexe vraagstukken kun je niet vanuit één perspectief oplossen 

‘Bij deze masteropleiding word je opgeleid in complexiteit en missiegedreven werken. Om er zo samen voor te zorgen dat het systeem van gezondheid en zorg echt verandert. Het fijne aan deze opleiding is dat wij als studenten allemaal heel verschillende achtergronden hebben en dus andere kennis, netwerken en ervaring meebrengen. Complexe vraagstukken kun je immers niet vanuit één perspectief veranderen. Het is een rijkdom dat we deels zelf ons eigen programma mogen samenstellen. Zo kunnen we de inhoud van de opleiding mede vormgeven op basis van onze eigen behoeftes en de vraagstukken waar we aan werken.’  

Vooruitgaan zonder te weten waar je uitkomt  

‘Behalve dat je in de opleiding aan de slag gaat met een complex praktijkvraagstuk onderzoek je ook: wat betekent het om in complexe vraagstukken te leren?  

Dat vind ik heel erg leuk en interessant, dat betekent dat je niet weet hoe je ergens gaat komen en dit gaandeweg uitprobeert. Tijdens de opleiding krijg je bijvoorbeeld het Futures Literacy Lab: maak een toekomstbeeld, hoe ziet dat dan eruit? Door je verbeelding te gebruiken kun je net op een andere manier je stappen zetten. Door dat met elkaar te doen wordt dat beeld nog rijker. Het samen bewegen in die complexiteit vind ik zeer interessant en leerzaam. We werken ook met creatieve werkvormen die de verbeelding stimuleren.’  

Sociale innovatie bij de GGD Groningen 

‘Omdat ik zelf al langer werkzaam ben doe ik de deeltijdopleiding. In mijn geval betekent dat dat ik één dag per week op de opleiding ben en meestal twee dagen werk aan mijn sociale innovatie. Bij de GGD in Groningen werk ik nu aan een vraagstuk waarbij we mondgezondheid een serieuze plek willen geven in de publieke gezondheidszorg. Vanuit de GGD richt ik me op mondgezondheid bij thuiswonende kwetsbare ouderen. Inmiddels werk ik met verschillende organisaties samen in pilots in Gieten en Appingedam om ervoor te zorgen dat het bewustzijn en kennisniveau rondom dat thema groeit en verbetert. Bij deze opleiding is het heel fijn dat je naar buiten gaat, naar de mensen toe. De wijken in, in gesprek met mensen. Hup, in de praktijk aan de slag. Zo draag je al tijdens de opleiding bij aan verandering. Aan een gezondere wereld.’