Motiverende gespreksvoering

  • Algemeen

Direct contact opnemen

In deze training leren professionals gesprekken te voeren die intrinsieke motivatie bij cliënten versterken. Uitgangspunt is de methode van Miller & Rollnick: je leert reflectief luisteren, verandertaal stimuleren, omgaan met weerstand en de meldcode van gedragsverandering effectief toepassen. Door te werken met jouw eigen casuïstiek wordt de vertaalslag naar de praktijk direct toepasbaar.

De training is geaccrediteerd bij Registerplein en levert 19 registerpunten op.

Doelgroep

Deze training is bedoeld voor professionals in zorg, welzijn en sociale dienstverlening die gesprekstechnieken willen inzetten om gedragsverandering bij cliënten te bevorderen, bijvoorbeeld bij cliënten met ambivalentie of weerstand.

Maatwerkmogelijkheden

De inhoud wordt afgestemd op jouw organisatie en praktijksetting. Bijvoorbeeld:

  • Focus op casuïstiek binnen jouw doelgroep (jeugd, GGZ, maatschappelijke ondersteuning);

  • Praktijksimulaties met herkenbare cliëntsituaties;

  • Aanpassingen in duur of intensiteit van de training naar wens.

Onderwijsvorm

De training is praktijkgericht en interactief: er wordt afgewisseld tussen theorie (zoals principes van empathie, discrepantie en verandertaal) en oefeningen met eigen casussen. Je oefent vaardigheden in kleine groepen onder begeleiding van een trainer.

Praktisch

Duur
Circa 5 avonden.

Locatie
De training kan zowel op eigen locatie als op de Hanze worden verzorgd.

Graad
Certificering via Registerplein (19 registerpunten).

Kosten
Op aanvraag.

Ook interessant

Bekijk de volgende vergelijkbare maatwerkopleidingen: