'Je leert hoe je een vraagstuk uit praktijk aanpakt, met de benodigde kennis en theorie'

  • Student aan het woord
Tibbe Froma.jpg

Tibbe Froma is eerstejaars student van de opleiding Bedrijfskunde. Hij wil graag het bedrijfsleven in, deze opleiding geeft hem de juiste handvatten.

De 20-jarige Tibbe Froma studeert Bedrijfskunde in 3 jaar. Hij was nog maar 16 toen hij op kamers ging en begon als student Commerciële Economie. Na 2 jaar mistte hij de connectie met de praktijk, maar wist wel dat hij het commerciële en bedrijfsleven in wilde. Hij nam een tussenjaar en daarin heeft hij 6 maanden gereisd, van Tenerife en Kaapverdië tot Portugal en Mexico.

Daarna was Tibbe weer opgeladen voor een nieuwe studie, vastberaden dat hij iets vond wat goed bij hem paste. Hij belandde eerst op Bedrijfskunde in 4 jaar, maar zag tussen de regeltjes door dat er ook een variant was waarbij hij de opleiding in 3 jaar kon volbrengen. Hij informeerde bij Cor Lammerts, één van de coaches (docent) van de opleiding. Na een telefoontje van ruim 1 uur, wist Tibbe het wel. Het gaf hem een heel goed gevoel dat er de tijd genomen werd voor studenten; te danken aan de persoonlijke betrokkenheid van de opleiding. Zo gezegd, zo gedaan. Tibbe moest wel even wennen aan de manier van lesgeven: “het is wel anders, je wordt echt in het diepe gegooid. Ik ga gelukkig heel goed om met onbekende situaties.” Tibbe leert ook erg veel van het werken in een projectgroep. Welke rol neem je in? En hoe kun je ervoor zorgen dat iedereen zichzelf ertoe zet om het beste eruit te halen?

Tibbe geeft aan dat hij door de projecten een goed beeld krijgt hoe het werkende leven er straks uit kan zien: “je leert hoe je een vraagstuk uit praktijk moet aanpakken, waarbij je begint met geen tot nauwelijks kennis over een onderwerp en hoe je de theorie kan gebruiken als hulpmiddel”. Samen met zijn projectgroep behandelt hij nu een vraagstuk voor een lokaal ziekenhuis. “Tijdens het project leer je hoe de structuur, cultuur en strategie bij een organisatie een belangrijke rol speelt en hoe je hier als bedrijfskundige mee omgaat.” De coaches helpen je om het juiste perspectief te kiezen.

Tijdens de projecten is Tibbe meer een bedrijfskundig onderzoeker, maar wil later liever onderdeel zijn van een organisatie of een eigen bedrijf opzetten. “Ik wil niet boven een organisatie zweven, niet alleen maar advies geven. Het is ook mooi om te zien hoe dat advies wordt verwerkt en welke uitkomsten het heeft”. De opleiding helpt Tibbe vooral om kennis op te doen en zijn netwerk uit te breiden. “Graag wil ik toekomstige studenten meegeven dat ze met een proactieve instelling de mogelijkheid hebben om deuren te openen die verder reiken dan het huidige curriculum van deze opleiding.”

Tibbe Froma.jpg