'Koffiemerk Oro di Fogo, exclusief en ethische verantwoorde koffie uit Kaapverdië'

  • Student aan het woord
WhatsApp Image 2024-04-17 at 07.41.49.jpeg

Jesuino Lopez is 24 jaar oud, woonachtig in Franeker en studeert Commerciële Economie aan de Johan Cruyff academie in Groningen. Op dit moment heeft hij samen met zijn broer een eigen koffiemerk exclusief uit Kaapverdië: Oro di Fogo.

Familieverhaal achter koffiemerk

Jesuino Lopez: ‘’Mijn familie in Kaapverdië heeft al generaties lang een koffieplantage op een vulkanisch eiland genaamd Fogo. Doordat we de koffie een keer mee terug hadden genomen en gebrand in een popcornbrander werd het door een koffieliefhebber toch wel als lekker ervaren. Hierdoor ben ik meer onderzoek gaan doen naar de koffie en ben ik erachter gekomen dat de koffie van Fogo een biologische specialty koffie is met een rijke geschiedenis. Met als hoogte punt de erkenning de beste koffie van het Portugese rijk in de jaren 30 en 40. Sinds de onafhankelijkheid is de productie en de bekendheid van de koffie gedaald.’’

Het goud van Fogo

‘’Samen met mijn broer wil ik de koffie van Fogo terug op de kaart zetten doormiddel van een koffiemerk genaamd Oro di Fogo (Het goud van Fogo) gerefereerd naar de term het zwarte goud. Met Oro di Fogo willen wij een ethisch verantwoord koffiemerk opzetten. Doormiddel van direct trade halen we alle tussenschakels weg en kunnen we ervoor zorgen dat de boeren en arbeiders in Kaapverdië een eerlijke prijs krijgen voor hun product en dienst. Zodat ze ook weer kunnen herinvesteren in de continuïteit van de plantage. Daarnaast vinden wij het belangrijk om de cultuur van Kaapverdië en het eiland fogo zoveel mogelijk in verband te brengen met het eindproduct.’’

Toekomstbeeld en klanten

‘’Op dit moment is de koffie van Fogo zeer exclusief en bijna niet te verkrijgen. Wij willen het hier toegankelijk maken voor de koffieliefhebber/barista, die graag exclusieve specialty koffie drinkt. Daarnaast willen wij ons richten op horecagelegenheden en bedrijven die het belangrijk vinden om een kwalitatief en eerlijk koffiemomentje te hebben voor zijn personeel en/of klanten. Sinds twee weken verkoop ik de koffie genaamd Oro die Fogo en hebben wij daarbij onze eigen website.''

Benieuwd naar de koffie? Neem contact op met Jesuino of bestel de koffie via de website.

Laten we samen het verhaal van Oro di Fogo verspreiden en genieten van een eerlijk en kwalitatief koffiemomentje.