'Ondernemen is een kwestie van doen en doorpakken!'

• Onderwijsproject
Subbs.jpg

Je moet het maar durven. Tijdens de coronacrisis een bedrijf opzetten naast je studie. Twee studenten van de opleiding Ondernemerschap & Retail Management gingen de uitdaging aan en begonnen hun eigen bedrijf Subbs, een online marketing adviesbureau.

Voor studenten Marc Schutte en Damian Kroezen stond één ding altijd al vast: ze wilden een eigen bedrijf opzetten. De keuze voor de opleiding Ondernemerschap en Retailmanagement was voor beiden dan ook een logische keus. "We zochten een brede opleiding die veel mogelijkheden biedt voor de toekomst. Tijdens de opleiding Ondernemerschap & Retail Management krijg je te maken met marketing, economie, en natuurlijk ondernemerschap, waardoor je alles aangereikt krijgt wat je nodig hebt om succesvol een bedrijf op te starten. De opleiding past dan ook perfect bij ons."

Het ondernemen zit beide studenten in het bloed. "In 2018 zijn we een mobiele ijskraam gestart, waarmee we tijdens feesten en evenementen schepijs verkochten. Terugkijkend was dit een mooie mogelijkheid om inzichten en connecties op te doen. Het smaakte naar meer, dus begonnen we plannen te smeden om het ondernemen groter aan te pakken."

Het idee om Subbs te starten begon tijdens de stage in Maleisië. "In die periode hebben we beiden veel gewerkt met online marketing. We waren ook toen al zeer actief op social media en kwamen erachter dat we het leuk vonden om mee te denken met de online ideeën van een ander. Tijdens de stage hebben we s' avonds talloze uren gestoken in het opzetten van een bedrijfsmodel en strategie. Ook aan onze website en social media hebben we veel tijd besteed, dit moest er natuurlijk top uit zien. Subbs kwam langzamerhand tot leven. Nadat de grote lijnen duidelijk waren, hebben we direct doorgepakt en afspraken gemaakt bij de Kamer van Koophandel en de bank in Nederland."

"Subbs is voor bedrijven de ideale partner op het gebied van website- en social media management. We richten ons op de MKB-ondernemer die zich nog niet of te weinig heeft georiënteerd op de online doelgroep. Met verschillende tools, gericht op social media en websitecreatie, wordt voor iedere ondernemer een eigen pakket samengesteld. De wens van de ondernemer staat hierbij centraal. We willen een online wereld voor onze opdrachtgevers creëren waarmee zij zich kunnen onderscheiden van de concurrent."

Hoe is het eigenlijk om een bedrijf op te starten midden in de Corona crisis?  "Eerlijk gezegd hebben we de Corona crisis niet als een struikelblok ervaren. Het is alleen jammer dat we minder persoonlijk contact kunnen hebben met onze klanten, dat persoonlijke tintje vinden we belangrijk, maar dat is nu even niet anders."

Deze ondernemers zijn hun avontuur aangegaan met een grote dosis noordelijke nuchterheid. Hun tip voor studenten met ondernemersplannen? "Je moet het gewoon doen en aan de slag gaan. Veel jongeren willen een eigen onderneming, maar pakken simpelweg niet door." Die nuchterheid combineren ze met enthousiasme en gedrevenheid. "Het gaat de meeste klanten erom wat de reden is achter je onderneming in plaats van het daadwerkelijke product of dienst. Wat is er nu leuker om je idee uit te werken en te zien slagen? Dat is voor ons echt elke dag weer een enorme motivatie."

Van ijskraamhouders tot creatieve online ondernemers: Marc en Damian zijn klaar voor de toekomst! Zoals ze het op hun website aan de klant vragen: "Wij zijn klaar voor iedere uitdaging, en u?"
Neem een kijkje op de website van Subbs voor meer informatie: www.subbs-social.nl

• Economie en Bedrijf