Ontwikkeling en leren van het kind

HANZE220679 Foto's algemeen pedagogische academie-7.jpg

Om het gedrag en denken van kinderen te kunnen begrijpen en ze goed kunnen begeleiden is het nuttig om het gedrag in het licht van de ontwikkeling te bekijken.

In deze module verdiep je je in de theorie over de ontwikkeling van kinderen op verschillende gebieden en ga je aan de slag met opdrachten om de theorie in de praktijk te onderzoeken en herkennen. Er wordt hierbij gekeken naar de fysieke ontwikkeling (bijvoorbeeld de ontwikkeling van de motoriek), cognitieve ontwikkeling (bijvoorbeeld de ontwikkeling van het denken, theorieën over leren, taal, geheugen, intelligentie) en sociaal- emotionele ontwikkeling (bijvoorbeeld hechting, vriendschappen, persoonlijkheidsontwikkeling). Daarnaast wordt aandacht besteed aan het schoolse leren: taal, rekenen/wiskunde en bewegingsonderwijs.

Theoretische kennis over de ontwikkeling en de geleerde vaardigheden worden in de integrale opdracht ingezet om de ontwikkeling van kinderen in kaart te brengen. Je blikt in deze module terug op je eigen ontwikkeling en brengt het ontwikkelingsniveau van een kind uit je eigen omgeving in kaart.

Wil je binnen een uur online kennismaken met de vakken en thema's van jaar 1? Ga dan online proefstuderen en maak kennis met module 1 Ontwikkeling en leren van het kind.

• Gedrag en Maatschappij
  • Onderwijs en Opvoeding