Inspiratie uit Madrid

  • Blog
blog Madrid

Begin april ging ik met een Erasmus+ beurs naar de Universidad Complutense de Madrid. Deze beurs geeft studenten en docenten de mogelijkheid om te studeren of te werken bij universiteiten en hogescholen in heel Europa. Dit is niet alleen leuk en leerzaam, maar versterkt ook de internationale samenwerking en de uitwisseling van kennis.

Activistische studenten

Een van de docenten nodigde me voorafgaand aan mijn gastcollege uit voor een kop koffie in het cafetaria voor docenten. Er stond een behoorlijke rij en het duurde allemaal even. Wat bleek? Spaanse studenten zijn behoorlijk activistisch en ze hadden er lucht van gekregen dat het personeel in het cafetaria niet goed behandeld en betaald werd. Zij voerden actie en de leidinggevende kwam behoorlijk onder druk te staan. Toen ik er was, werden er net allerlei nieuwe mensen ingewerkt, die waren aangenomen om de werkdruk te verminderen. Ik had zo geen vergelijkbaar voorbeeld van activisme van studenten van de Hanzehogeschool paraat. Misschien is het activisme van onze studenten minder aanwezig, of in elk geval minder zichtbaar?

Een onbegrijpelijk maar inspirerend college

Vergelijkbaar was de inzet van studenten tijdens de colleges. Achter in de collegezaal woonde ik een les bij van een Spaanse collega. Zij had me van tevoren verteld hoe belangrijk zij het vindt dat Social Work werkt vanuit goed onderbouwde theorieën, het is niet voor niets (ook) een academische discipline. Haar college ging over werken met gezinnen met een migratieachtergrond. Een uur lang vertelde zij in rap Spaans (zonder PowerPoint!) haar verhaal. Qua vorm misschien niet het meest inspirerend, maar de studenten luisterden wel degelijk en maakten aantekeningen op hun laptop. Hier en daar zag ik, net als in Nederland, alleen wel af en toe een ander scherm oppoppen. Maar hoe leuk is het als iemand zo enthousiast vertelt, verbindingen maakt met theorie en praktijk en op deze manier een uur weet te boeien. Met enige schroom keek ik terug op mijn eigen les, waarin ik vooral ook mijn best gedaan had om het ‘leuk’ te maken met filmpjes en een quiz.

Verschillende perspectieven

In mijn eigen gastcollege had ik aan zo’n veertig uitwisselingstudenten uit diverse landen verteld over ouderschap, verschillen tussen vaders en moeders en uiteenlopende perspectieven op (goed) opvoeden. Dat leverde interessante gesprekken op. Zo is het in Denemarken vrij gebruikelijk dat ouders hun jonge kind buiten in de kinderwagen laten slapen terwijl zij zelf in een café of restaurant zitten. Een Deense studente vertelde hoe een landgenoot in Amerika was gearresteerd toen zij dit daar ook deed. Een andere studente vertelde dat het in Spanje verboden is dat kinderen onder de veertien jaar hun eigen YouTube-kanaal hebben, om hen te beschermen tegen mogelijke schadelijke invloeden. Toen ik vertelde dat een oud-klasgenootje van mijn dochter met haar eigen YouTube-kanaal zoveel geld had verdiend dat haar ouders een groter huis konden kopen, zagen de studenten toch ook wel voordelen van deze vorm van ‘kinderarbeid’. Hopelijk gaf mijn les met verschillende perspectieven de studenten inspiratie, in elk geval was deze uitwisseling heel verrijkend voor mijzelf.

Auteur