Het lectoraat Wederkerigheid in Leernetwerken (WLN) onderzoekt welke omstandigheden bijdragen aan wederkerigheidsgedrag in leernetwerken. Daarbij gaat het om gedrag waarbij het netwerk van studenten, docenten, professionals en beleidsmakers samenwerken aan het gezamenlijke doel voor cliënten en burgers. Dat betekent dat ze in elkaar investeren, elkaar ondersteunen en aanvullen, en wanneer nodig elkaars rol kunnen overnemen.
Leernetwerken is de verzamelnaam voor campussen, hubs, leer- en ontwikkelgemeenschappen, living labs gericht op complexe problemen (wicked problems). Het gezamenlijke doel van een leernetwerk reikt verder dan de eigen organisatie of beroepsgroep en heeft vaak een langere termijn. Het praktijkgerichte onderzoek van het lectoraat richt zich daarom op het organiseren van onderzoekend en innoverend leren in leernetwerken en leergemeenschappen. Deze vormen steeds vaker een belangrijk instrument voor regionale impact en voor de persoonlijke ontwikkeling van deelnemers.
Het lectoraat WLN onderzoekt hoe wederkerigheid binnen deze netwerken kan worden versterkt, zodat ze blijvend bijdragen aan maatschappelijke vraagstukken.
Onderzoekslijnen:
Persoonlijke netwerken, organisatie netwerken, condities
- In hoeverre kunnen de condities van wederkerigheidsgedrag worden geoptimaliseerd in innovatieve multidisciplinaire leernetwerken van kennisinstellingen, arbeidsorganisaties/bedrijfsleven en overheden?
Kennis, houding en vaardigheden en netwerkwaarden
- Welke kennis, houding en vaardigheden bevorderen wederkerigheidsgedrag bij leden van multidisciplinaire leernetwerken (studenten, docenten, managers, beleidsmedewerkers, professionals)?
Evaluatie van netwerken
- In hoeverre kunnen de doelen van de leernetwerken zo worden geëvalueerd dat er geleerd blijft worden.
Netwerkspanningen en netwerkpatronen
- Op welke manier kan wederkerigheidsgedrag in leernetwerken geoptimaliseerd worden, zodanig dat de innovatiekracht van die leernetwerken wordt geoptimaliseerd en verduurzaamd?
Effectief, Governance
- Hoe kunnen innovatieve multidisciplinaire leernetwerken van kennisinstellingen, arbeidsorganisaties/bedrijfsleven en overheden duurzaam worden georganiseerd? (Eigentijdse organisatie- en businessmodellen).
Community en netwerk
Lector Dr. Jelly Zuidersma geeft leiding aan een multidisciplinair team van onderzoekers. Zij zijn verbonden met:
- Hanzehogeschool Groningen, studenten, docenten, onderzoekers, beleidsmakers en management
- De leden van de netwerkorganisatie NetwerkZON: het unieke samenwerkingsverband voor zorg- en welzijnsopleidingen in Noord-Nederland, studenten, docenten, professionals, staffunctionarissen en managers en bestuur
- SCOOP, een onderzoeks- en trainingscentrum voor interdisciplinair onderzoek naar duurzame samenwerking als Key feature voor krachtige samenlevingen.
- Marian van Os Centre of Expertise Ondernemen, kennispartner voor mkb.
Feedback component
Hoe tevreden ben jij met de informatie op deze pagina?