Perspectiefwisseling in Honoursonderwijs

  • Onderzoeksproject
Persoonsontwikkeling onderzoek.png

Binnen het Honoursonderwijs speelt persoonlijke ontwikkeling een centrale rol. Ook in het reguliere onderwijs wordt het steeds belangrijker (zie ook het Hanze LeerConcept). Hoe er precies aan persoonlijke ontwikkeling wordt gewerkt, is nog niet goed te duiden. Docenten maken wel regelmatig gebruik van perspectiefwisseling in hun lessen, waarbij studenten worden uitgedaagd om vanuit een ander gezichtspunt te denken en te handelen. Vanuit de literatuur wordt benadrukt dat deze vaardigheid bij kan dragen aan persoonlijke ontwikkeling. In ons onderzoek brengen we in kaart op welke manieren docenten perspectiefwisseling in de onderwijspraktijk inzetten.

Perspectiefwisseling betekent dat je je probeert in te leven in een ander, door te begrijpen wat die persoon denkt, voelt en waarom diegene zich op een bepaalde manier gedraagt.  Voor studenten betekent dit dat ze leren inzien dat hun eigen ideeën niet altijd volledig zijn. Door actief te oefenen met verschillende perspectieven, ontwikkelen ze begrip voor andere standpunten. Dit helpt hen om niet alleen hun eigen denkbeelden te verrijken, maar ook om anderen beter te begrijpen en waarderen. Perspectiefwisseling draagt  bij aan persoonlijke ontwikkeling, want studenten leren meer over zichzelf en de mensen om hen heen. We onderzoeken hoe docenten perspectiefwisseling het beste kunnen inzetten in hun onderwijs.

Inhoud onderzoek

De onderzoekers

Interessegebieden

  • Gedrag en Maatschappij
  • Onderwijs en Opvoeding