Idioculturele muzieklessen voor nieuwkomers in het basisonderwijs

• Onderzoeksproject
Een verzameling van verschillende instrumenten tegen een groene muur

‘Welk beroep doet het op jou om muziekles te geven aan jonge kinderen op de vlucht?’ Met dit onderzoek geven we aandacht aan een vraag die nog niet vaak aan (toekomstige) muziekdocenten gesteld wordt. We onderzoeken dit in een basisschool voor nieuwkomers waar docenten en studenten van de opleiding Docent Muziek van het Prins Claus Conservatorium muzieklessen vormgeven.

Het doel is om een beter begrip te krijgen wat het van muziekdocenten vraagt om in deze setting muziekonderwijs te geven en hen zodoende beter toe te rusten op het lesgeven aan jonge vluchtelingen.

We onderzoeken dat vanuit het idee dat muziekonderwijs vraagt om een benadering waarin de persoonlijke connectie die kinderen met muziek hebben centraal staat - zowel de positieve als de negatieve aspecten daarvan- omdat dit meer recht doet aan zowel de veelzijdigheid van muziek als de veelzijdigheid van kinderen. Deze benadering is gefundeerd in ‘idiocultureel muziekonderwijs’ zoals ontwikkeld door lector kunsteducatie Evert Bisschop Boele. Een tweede uitgangspunt van het onderzoek is dat het verzorgen van muzieklessen aan jonge vluchtelingen vraagt om een grote sensitiviteit van de muziekdocent voor de kwetsbare context waarin die muziekles plaatsvindt.

Inhoud onderzoek

Onderzoekers