Slim leren met AI: een onderwijs- experiment

  • Onderzoeksproject
steve-johnson-WhAQMsdRKMI-unsplash.jpg

In het bedrijfsleven wordt steeds vaker slimme technologie (AI) ingezet om werkprocessen sneller en efficiënter te laten verlopen. Dit heeft invloed op de vaardigheden waarover hbo-afgestudeerden in het economisch domein dienen te beschikken. Binnen het onderwijs willen we onze studenten hierop effectief voorbereiden.

Met dit onderwijsexperiment hebben we zicht gekregen op de wijze waarop docenten AI in hun onderwijsontwerp inbedden, en hoe studenten leren met behulp van AI, zodat ze beter zijn voorbereid op de beroepspraktijk. Bovendien willen we in dialoog over de ethische dilemma’s van deze technologie, om de vaardigheid in kritisch denken en reflectie op technologie in het werk te versterken.

Slim Leren met AI

steve-johnson-WhAQMsdRKMI-unsplash.jpg

In deze video-impressie komen deelnemende studenten en docenten aan het woord.

Onderzoeksvraag
Hoe gaan werkveld, docenten en studenten om met GenAI (
Generatieve Kunstmatige Intelligentie) en welke lessen kunnen we daaruit trekken voor het ontwerpen en geven van onderwijs met deze technologie?

Aanpak
Het project bestaat uit drie fasen:

  1. Werkveldverkenning – Interviews met bedrijven over het gebruik van AI en de veranderende vaardigheden die dit vraagt van hbo-afgestudeerden.
  2. Onderwijsexperiment – Docenten van vier opleidingen integreren AI in hun lessen, studenten gebruiken deze technologie en reflecteren op hun leerervaringen.
  3. Analyse en ontwerp – Inzichten worden vertaald naar criteria voor onderwijsontwerp met AI.

Opbrengsten

  • Studenten leren AI effectief inzetten bij beroepsopdrachten en reflecteren op de technologie.
  • Docenten ontwikkelen een aanpak voor ontwerp, begeleiding en toetsing met AI.
  • AI krijgt een structurele plek in het curriculum van vier opleidingen.

Onderzoek

Contact

Interessegebieden

  • Onderwijs en Opvoeding
  • Techniek