'Ik heb geleerd om door te zetten'

  • Onderwijsproject
HANZE230044 Project met impact Oliwia-2.jpg

Oliwia Korbecka is vierdejaarsstudent Commerciële Economie. In haar derde studiejaar mocht ze samen met vier medestudenten een project uitvoeren bij een echte opdrachtgever. Oliwia en haar projectgenoten zagen een mooie kans liggen bij koffie- en wijnbar Cappuvino in de stad Groningen. De studenten zochten contact met de eigenaar en al snel hadden ze samen een onderzoeksvraag geformuleerd. ‘Hoe kan Cappuvino de afzet van diners met 320 % vergroten in de komende 12 maanden?’

Diners bij Cappuvino

“Een vriendin van ons werkte bij Cappuvino in Groningen. Cappuvino is van oorsprong een koffie en wijnbar. Sinds kort zijn ze gestart met het aanbieden van diners. We hoorden dat het bij de diners nog erg rustig was en we bedachten dat we konden onderzoeken hoe dit kwam. Toen we contact hadden gezocht met de eigenaar was hij al snel enthousiast en we konden starten met ons onderzoek.”

Koffie drinken bij de concurrent

“We hebben eerst deskresearch gedaan naar de concurrenten van Cappuvino. Ook hebben we een enquête opgesteld om te onderzoeken welke behoeften de doelgroep heeft. De doelgroep van Cappuvino bestaat grotendeels uit jonge professionals. We hebben de enquête online gedeeld via social media, waaronder Instagram en Facebook. In totaal hebben 160 mensen de enquête ingevuld. Naast het deskresearch zijn we met z’n vijven naar een aantal concurrenten van Cappuvino gegaan om een kopje koffie te drinken en de sfeer te proeven. Dit was erg gezellig en het leverde ons ook nog wat nieuwe inzichten op.”

Ons advies voor Cappuvino 

“Uit de resultaten van de enquête bleek dat veel respondenten het prettig vinden als er ook vegetarische gerechten op de menukaart staan en dat prijs een grote rol speelt. Ook de ervaring en beleving vindt de doelgroep belangrijk. Wij hebben onze opdrachtgever geadviseerd om meer zichtbaar te worden op social media. Eén van onze ideeën was om klanten te enthousiasmeren om een foto te delen van het kenmerkende wijnglas met koffie van Cappuvino. Een ander belangrijk aandachtspunt is de entree van Cappuvino. Klanten moeten eerst een trap op. Het is goed om bij de voordeur duidelijk te maken dat je hier ook kunt dineren. Cappuvino ziet er luxe en duur uit, maar is heel betaalbaar. Wij hebben geadviseerd om de prijzen op de website te noemen. Ons advies werd goed ontvangen door de opdrachtgever."

Theoretische modellen in de praktijk

“De samenwerking binnen onze projectgroep verliep heel goed. We hadden de taken mooi verdeeld en iedereen stak er veel tijd en energie in. De eerste drie jaar van de opleiding vormden een goede basis om dit project te kunnen uitvoeren. Zo hadden we geleerd hoe je een onderzoek aanpakt en de marketing modellen uit de theorie konden we nu goed in de praktijk toepassen, zoals de ‘Customer Journey’, ‘De kracht van Porter’ en het ‘Het 5w- of 6w-model van Ferrell’.”

Doorzetten

“We werden tijdens dit project begeleid door docent Rien Hummel. Hij heeft veel kennis van het vak en gaf fijne feedback en concrete aanwijzingen. Hij was erg duidelijk naar ons: tijdens onze overlegmomenten moesten we wel iets te bespreken hebben. Dat vroeg om goede voorbereiding van onze kant. Ik vond het een leuke opdracht en heb veel geleerd tijdens dit half jaar. Soms leek het alsof we geen vooruitgang boekten. Vanuit de opleiding kregen we het advies om het werk te verdelen in stappen. Je neemt voor je gevoel steeds kleine stapjes, maar dan kom je er uiteindelijk wel. Een van de belangrijkste vaardigheden die ik tijdens dit project heb ik geleerd is om echt door te zetten.“

 

 

 

Interessegebieden

  • Economie en Bedrijf