Ontwikkel je marketing-, sales- en communicatie skills
- Bachelor
- Voltijd
- 4 jaar
Ontwikkel je marketing-, sales- en communicatie skills
Hoe speel je als marketeer in op de behoeftes van je klant, zodat deze kiest voor jouw product of dienst? En hoe zet je hiervoor het beste een marketingcommunicatiecampagne, online marketingstrategie of salesplan in? Dit leer je bij hbo Commerciële Economie. Welkom in de dynamische wereld van de marketing!
Uniek aan ons onderwijs is dat je tijdens je studie met het werkveld, onderzoekers en andere studenten samenwerkt aan projecten. Zo werk je aan echte opdrachten en draag je bij aan concrete oplossingen voor actuele maatschappelijke vraagstukken.
Zie jij het als een uitdaging om een producten en diensten in de markt te zetten en te houden? Ben je creatief én commercieel? Zie jij jezelf helemaal zitten op een marketing- of salesafdeling? Dan is hbo Commerciële Economie iets voor jou. Je wordt opgeleid voor een breed spectrum aan functies in het commerciële werkveld. Zo leer je hoe je onderwerpen als online en offline reclame, zoekmachines, persoonlijk klantcontact en social media inzet om de commerciële doelen van de organisatie te realiseren. Je kiest in het eerste jaar voor een van de drie richtingen (majors): Marketing & Sales Management (MSM), Marketing Communication Management (MCM) of Digital Marketing (DIM). Je leert alles over (online en offline) marketing, sales en communicatie en laat je opleiden tot marketing professional!
Waarom Commerciële Economie studeren bij de Hanze?
Een bruisende stad met veel voorzieningen, cafés, evenementen en een levendige studentencultuur.
Sterke basis in (online) marketing, economie en communicatie, met keuze uit Marketing & Sales Management, Marketing Communication Management of Digital Marketing.
Vanaf het eerste jaar werk je aan echte marketingcases en projecten, waardoor je theorie direct toepast in de praktijk. Al in jaar 2 ga je op stage, zodat je waardevolle werkervaring opdoet en een netwerk opbouwt in het bedrijfsleven.
Je kunt een stage, minor of afstudeerproject in het buitenland volgen en zo je kennis internationaal uitbreiden.
Een informele, directe en toegankelijke sfeer waarin je jezelf kunt zijn en leert op een praktische, resultaatgerichte manier.
Benieuwd naar de mening van studenten over deze opleiding? En hoe de opleiding scoort in vergelijking met dezelfde opleiding bij andere hogescholen? Bekijk de feiten en cijfers op Studiekeuze123.nl.
Jaar 1
In het eerste jaar leg je de basis voor je carrière als marketeer. Je leert de belangrijkste dingen over (online) marketing, economie en communicatie, en werkt aan uitdagende marketingcases samen met je klasgenoten. Zo ontdek je al snel hoe theorie in de praktijk werkt. Vanaf het begin kijk je ook naar wat het beste bij jou past via een oriëntatieprogramma. Aan het einde van het jaar kies je jouw richting: Marketing & Sales Management, Marketing Communication Management of Digital Marketing. Die specialisatie start in het laatste blok van het eerste jaar, zodat je meteen kunt doen wat jij het leukste vindt.
Jaar 2
In het tweede jaar duik je dieper de marketingwereld in. Je ontdekt hoe merken klanten aan zich binden, leert meer over consumentengedrag en doet zelf marktonderzoek. Alles wat je leert, pas je toe in echte projecten waarin je bedenkt hoe een product of dienst beter in de markt gezet kan worden. En het leukste: je gaat op stage! Zo ervaar je hoe het is om écht in de marketingwereld te werken en bouw je meteen aan je netwerk.
Jaar 3
In het derde jaar ga je echt de diepte in. Je leert hoe je slimme marketingstrategieën bedenkt, internationale campagnes opzet en samenwerkt met echte bedrijven aan toffe projecten. Je ontdekt waar jouw kracht ligt of dat nou creatief denken, plannen of samenwerken is. Je krijgt meer vrijheid en verantwoordelijkheid, zodat je jezelf kunt laten zien als toekomstig marketeer. Alles wat je doet in dit jaar helpt je om straks klaar te zijn voor je afstudeerproject én voor de echte marketingwereld.
Jaar 4
In het vierde jaar kies je grotendeels je eigen richting. In de eerste helft volg je een minor waarmee je je verder kunt specialiseren, dat kan bij de Hanze, ergens anders in Nederland of zelfs in het buitenland. In de tweede helft ga je aan de slag met je afstudeerproject: je werkt aan een écht marketingvraagstuk voor een bedrijf of organisatie. Dit is het moment om te laten zien wat je allemaal kunt en om de stap te maken van student naar jonge professional.
Benieuwd welke vakken je per studiejaar krijgt? Bekijk het het volledige overzicht per specialisatie:
Marketing and Communication (MCM)
Marketing and Sales Management
Topsport / Sportmarketing: ben je topsporter en wil je je opleiding Commerciële Economie combineren met je sportcarrière? Dan is de Johan Cruyff Academy de opleiding voor jou!
Engelstalige variant: wil je in het Engels studeren en lijkt het je leuk om samen met internationale studenten in een klas te zitten? Kijk dan ook eens bij de Engelstalige variant van Commerciële Economie: Marketing Management.
Duaal of deeltijd: wil je werken en studeren combineren? Dan is Commerciële Economie duaal of Commerciële Economie deeltijd misschien iets voor jou.
Na het behalen van je diploma is het mogelijk om door te studeren. Zo kun je doorstromen naar de MSc in Business Studies (Interdisciplinary Business Professional) aan de Hanze. Ook kun je een andere master op het gebied van economie en marketing gaan volgen aan de Hanze, de Rijksuniversiteit Groningen, een andere universiteit in Nederland of in het buitenland.
Als afgestudeerde van de opleiding Commerciële Economie ben je niet opgeleid voor één specifieke functie, maar ben je breed inzetbaar in een grote variëteit aan commerciële functies op de arbeidsmarkt. De toenemende internationalisering biedt je als marketeer daarnaast nog eens extra kansen. Als afgestudeerde kun je op zowel de nationale of internationale markt gaan werken. Voorbeelden van functies zijn:
Direct toelaatbaar