“Een eigen bedrijf… dat smaakt naar meer!”

  • Onderwijsproject
ORM
ORM

Nino Bouwers en Xander Bouma bedachten samen met vier medestudenten een nieuw product: een kookboek met recepten van Groningse restaurants. Het begon als projectopdracht in het eerste jaar van de opleiding Ondernemerschap & Retail Management. Het kookboek werd zo’n succes dat ze samen met medestudent Maiko Smits een eigen bedrijf zijn gestart: Smaken van het Noorden.

Xander en Nino zijn tweedejaars studenten Ondernemerschap en Retail Management (ORM) en sinds kort ook ondernemers. Nino wist van jongs af aan als dat hij ondernemer wilde worden. Na zijn Mbo-opleiding Accountmanagement koos hij bewust voor de opleiding ORM om nog meer te leren over het ondernemerschap. Xander koos na het voortgezet onderwijs voor de ALO. Uiteindelijk kwam hij erachter dat een managementrol hem erg aansprak. “Door de opleiding ORM ben ik erachter gekomen dat ik ondernemen het allerleukst vind. Zelf producten bedenken, uitwerken en uitproberen.”

Kookboek ‘De smaken van Groningen’

“In het eerste jaar van de opleiding kregen we de opdracht om een nieuw product of dienst te bedenken”, vertelt Nino. “We hebben in onze omgeving gevraagd waar mensen behoefte aan hebben en toen kwam naar voren dat veel mensen geen inspiratie hadden bij het koken. Wij dachten gelijk aan een kookboek, maar wilden hier iets unieks aan toevoegen. In ons kookboek ‘De smaken van Groningen’ staan recepten van 25 restaurants door de hele provincie Groningen. Het zijn recepten die in de restaurants op de menukaart te vinden zijn. Dat is het grote verschil met veel andere kookboeken.” Xander vult aan: “We hebben restaurants gebeld met de vraag of zij wilden meedoen. En ze reageerden bijna allemaal erg enthousiast!”

Leren ondernemen

“Vanuit de opleiding leerden we wat er allemaal bij komt kijken om een eigen bedrijf op te zetten”, vertelt Xander. “We hebben geleerd over financiën en marketing. Ook leerden we hoe je een webshop maakt en hoe je data analyseert in Google Analytics.” Nino benadrukt dat een aantal docenten hen motiveerden om net een stapje verder te zetten. “Docent Warner Sinnige heeft ons echt aan het denken gezet. We wilden eerst onze winst halen uit de verkoop van het boek. Na wat sparren met Warner besloten we om de restaurants ook een bedrag te laten betalen om deel te nemen aan het boek. Hier werd positief op gereageerd, want voor hen is het een mooi reclamemiddel.”

Van idee naar product

“We zijn eerst langs de restaurants gegaan voor een gesprek”, vertelt Xander. “Vervolgens gingen we aan de slag met teksten schrijven en het vullen van de pagina’s voor het boek.” Nino verzorgde de beelden en vormgeving. “De foto’s heb ik samen met mijn opa gemaakt en mijn moeder heeft geholpen met de bewerking van de foto’s.” Xander heeft de website en webshop onder beheer. “We hebben alles zelf gedaan”, vertelt Nino. “Dat was onze grote fout”, lacht hij. “We hadden van tevoren niet verwacht dat het zoveel werk zou zijn.”

Afstemmen en afspraken maken

“Om tot dit kookboek te komen hebben we veel afstemming gehad met de restaurants”, zegt Xander. “De restauranteigenaren kwamen zelf ook met mooie ideeën. Zo hebben we een koppeling gemaakt met activiteiten in de buurt, zoals fiets- en wandelroutes.” 

Soms liepen de dingen anders dan gepland. Volgens Xander is dat ook leerzaam geweest. “We hebben geleerd dat het belangrijk is om afspraken goed vast te leggen. ”Nino benadrukt dat ze mensen wel vaak achter de broek aan moesten zitten voor input. “Als je iets echt wilt moet het vanuit jezelf komen. Je moet er niet vanuit gaan dat een ander zomaar iets voor je gaat doen.” 

Dat smaakt naar meer!

Het kookboek ‘De smaken van Groningen’ is te koop bij de restaurants die deelnemen aan het boek. De boeken zijn ook te bestellen via de URL in de bio van de Instagram-pagina ‘SmakenVan’. “De boeken zijn geschikt voor iedereen die van koken houdt. Het is een leuk toeristisch cadeau of relatiegeschenk.” Nino, Maiko en Xander zijn van plan om hun concept verder te verbeteren en uit te breiden. “Binnenkort komen we met De smaken van Drenthe!”

Interessegebieden

  • Economie en Bedrijf