Het KANNN

• Onderzoeksproject
KANNN 22nov 1.jpg

Het Koploper Alumni Netwerk Noord-Nederland (KANNN) richt zich op mkb-ondernemers die in een jaar tijd stappen zetten in de verduurzaming van hun bedrijfsvoering.

Hoe houden we de wereld leefbaar en laten we haar beter achter voor onze kinderen? Premier Brundtland zei het al in 1987 in het VN rapport ‘our common future’: het gaat erom dat we tegemoet komen aan de behoeften van de huidige generatie, zonder de mogelijkheden van toekomstige generaties om in hun eigen behoefte te voorzien in gevaar te brengen. Dit besef is 35 jaar later  groeiende. Bedrijven, instellingen en regeringen maken stappen om klimaatverandering tegen te gaan, we richten steden groener in en boeren moeten worden uitgekocht om de natuur in Nederland te herstellen.

Toch gaat het niet snel genoeg. Dat viel Jaap de Vries van DZyzzion al op in 2010, het jaar waarin hij het Koploperproject startte. In een groep van 8-15 deelnemers zetten mkb-ondernemers, met ondersteuning van Jaap en zijn team, in een jaar tijd stappen in de verduurzaming van hun bedrijfsvoering. Sinds de start van het eerste Koploperproject deden al meer dan 450 bedrijven en andere organisaties mee in een van de bijna 50 Koploperprojecten. Het Koploperproject draagt bij aan een duurzame versterking van de (regionale) economie, door vooruitstrevende mkb-ondernemers en andere organisaties de kennis, de tools en het netwerk te bieden om duurzaam te innoveren en beter in te spelen op de transitie naar een klimaatneutrale, circulaire en inclusieve economie.

Meer informatie over het Koploperproject vind je hier

Het was steeds de bedoeling om de Koplopers na afloop van het project te koppelen aan bestaande netwerken. Echter, uit de evaluaties na afloop van het project en uit onderzoek van de het lectoraat Duurzaam Financieren & Ondernemen (DFO) blijkt dat Koplopers de voorkeur geven aan een eigen platform. Om deze wens te concretiseren hebben DZyzzion, het lectoraat DFO en enkele alumni Koplopers het samenwerkingsverband ‘het KANNN’ (Het Koploper Alumni Netwerk Noord-Nederland) opgericht. In de komende 2 jaar werken Dzyzzion, het lectoraat en een kerngroep van alumni aan de verdere invulling van dit platform.

Wie zijn er vanuit de Hanzehogeschool betrokken bij Het KANNN?

• Gedrag en Maatschappij