'Onze applicatie helpt ernstig zieke kinderen sneller te herstellen' 

  • Onderwijsproject
Sandra Wiekens portretfoto

Sandra Wiekens studeert HBO-ICT met als major Business IT & Management. In het eerste jaar van de opleiding ontwikkelde zij met haar projectgroep een (web)applicatie voor het Beatrix Kinderziekenhuis dat bijdraagt aan een sneller herstel van ernstig zieke kinderen.

'Om van start te gaan met het project zijn we in gesprek gegaan met kinderartsen en diëtisten. Zo kregen we niet alleen het vraagstuk voor ons project helder, maar leerden we ook meer over de trajecten die ernstig zieke kinderen doorstaan en wat daar allemaal bij komt kijken. Het doel van ons project was om een applicatie te ontwikkelen om gezond eetgedrag te stimuleren bij ernstig zieke kinderen. Hierdoor voelen de kinderen zich beter dan wanneer ze niet gezond eten en zal uiteindelijk het herstelproces versnellen. Het was een project dat niet alleen in het kader van onze opleiding maar ook voor de opdrachtgever enorm van belang was.'  

'Nadat het doel duidelijk was konden we aan de slag met het project zelf. We hebben dit project uitgevoerd aan de hand van de scrum-methode, een methode die veel gebruikt wordt tijdens de opleiding en in het bedrijfsleven. Tijdens scrum werk je in een multidisciplinair ontwikkelteam aan tussenproducten. Deze tussenproducten leiden samen tot het eindproduct. Na veel brainstormen, ‘trial and error’ en feedback van zowel medestudenten, de opdrachtgever als onze begeleidende docent zijn we in Python aan de slag gegaan met het ontwerpen van de applicatie. Hierin was de balans tussen de technische functionaliteiten en het ‘leuk’ maken voor de kinderen enorm belangrijk. Zonder deze ‘leuke’ kant was de kans natuurlijk klein dat de kinderen het ook écht zouden gebruiken.'   

'Later in het ontwikkelproces hebben we naast de technische kant en het ontwikkelen van de applicatie tijdens de gesprekken met de artsen en diëtisten ook gekeken naar manieren om kinderen te motiveren en te inspireren om gezond te eten. Op basis van deze gesprekken en de lessen die wij kregen tijdens programmeren zijn wij aan de slag gegaan met het integreren van een beloningssysteem in de app. Nadat de kinderen hun voeding invoerden gaf de app een beoordeling van hoe gezond het was; als een kind goede voeding invoerde kregen zij een blije smiley te zien. Bij minder goede voeding gaf de app een tip voor een gezonder alternatief.' 

'Ik heb enorm veel geleerd over het bouwen van systemen maar vooral ook over de emotionele periode waar ernstig zieke kinderen en hun families doorheen gaan. Buiten de bezoeken en operaties om komt er nog zo veel meer kijken bij zulke trajecten. Het was een waardevolle ervaring om via dit project bij te kunnen dragen aan het herstel van de kinderen; een project dat ik niet meer zal vergeten.'   

 

Interessegebieden

  • Techniek