Zelfregulatie ontwikkelen in het bewegingsonderwijs
- Onderzoeksproject
Het ontwikkelen van zelfregulatie bij leerlingen vraagt een andere invulling van lesinhoud en didactische vaardigheden van docenten, waarvoor zij zich veelal niet bekwaam voelen. Met subsidie van het Nederlands Regieorgaan Onderwijsonderzoek (NRO) is het lectoraat Praktijkgericht Sportwetenschap bezig om een ondersteuningsaanbod voor docenten Lichamelijk Opvoeding te ontwerpen dat hen helpt om zelfregulatie bij hun leerlingen te ontwikkelen.
Zelfregulatie is één van de 21e-eeuwse vaardigheden die opgenomen zijn in het curriculum van de toekomst. Het ontwikkelen van zelfregulatie bij leerlingen vraagt een andere invulling van lesinhoud en didactische vaardigheden van docenten, waarvoor zij zich veelal niet bekwaam voelen. Met subsidie van het Nederlands Regieorgaan Onderwijsonderzoek (NRO) gaat het lectoraat Praktijkgericht Sportwetenschap aan de slag om een ondersteuningsaanbod voor docenten Lichamelijk Opvoeding te ontwerpen dat hen helpt om zelfregulatie bij hun leerlingen te ontwikkelen. Dit wordt gedaan aan de hand van ontwerpgericht onderwijsonderzoek, waarbij in twee cycli een prototype voor een ondersteuningsaanbod wordt ontwikkeld en uitgewerkt. In dit proces vindt steeds uitwisseling plaats tussen de kennisstroom (literatuur en expertgroep) en praktijkstroom (docenten werkend met zelfregulatie).
Lector Bewegingsonderwijs en Jeugdsport
Docentonderzoeker
Zernikeplein 17, 9747 AS Groningen
Docentonderzoeker
Wil je meer weten over de projecten van het Lectoraat Praktijkgerichte Sportwetenschap?
Bezoek de pagina van het lectoraatHoe tevreden ben jij met de informatie op deze pagina?