Morele handelingsverlegenheid bij (vermoedens van) kindermishandeling
- Onderzoeksproject
Een onderzoek naar morele handelingsverlegenheid onder (aankomende) sociaal werkers in situaties van (vermoedens van) kindermishandeling.
Als je als sociaal werker te maken krijgt met (vermoedens van) kindermishandeling beland je, vaak onbewust, in situaties waarin je niet (meer) weet wat het goede is om te doen. De samenleving vindt namelijk dat kinderen veilig moeten opgroeien, maar vindt tegelijkertijd dat dit moet kunnen plaatsvinden in de intieme sfeer van het gezin. Iedere afweging in deze vaak onoverzichtelijke situaties leidt snel tot morele hoogspanning bij betrokkenen en omstanders. We spreken dan van morele handelingsverlegenheid. In het eerste deel van dit onderzoeksproject is aan de hand van diepte-interviews onderzocht wat de kenmerken van morele handelingsverlegenheid zijn en welke vormen van morele handelingsverlegenheid sociaal werkers tegenkomen.
Momenteel wordt aan de hand van focusgroep-interviews onderzocht welke competenties nodig zijn om morele handelingsverlegenheid te hanteren. Het competentie-profiel dat hieruit zal worden ontwikkeld zal worden gebruikt om het huidige ethiek onderwijs bij sociale studies aan te passen.
Lector Integrale Aanpak Kindermishandeling
Zernikeplein 23, 9747 AS Groningen
Onderzoeker leeropdracht Integrale aanpak kindermishandeling
Petrus Driessenstraat 3, 9714 CA Groningen
Hoe tevreden ben jij met de informatie op deze pagina?